[itzul] Munduko pertsona eta toki-izenak eta erabakitzeko prozesu itxi-itxia

Mikel Morris mmorris a bildua euskalnet.net
As, Ots 8, 07:19:35, CET 2005

Arauak daude, hori bai, baina ez dira beti erabiltzen edo jakinarazten
eta ez da bidezkoa.

Izen historikoei dagokienez, esaterako, Elhuyarrek soil-soilik forma
euspañolak agertzen ditu beren hiztegian, esaterako, "Kaligula",
"Espartako" baina Euskaltzaindiak jatorrizko izenak ere onartzen ditu,
"Caligula", "Spartacus". Nire hiztegiak, ordea,  bai jatorrizko izena
(goi mailako forma), bai izen euspañola (behe mailako forma) agertzen
ditu. Hori politika onestagoa da. Zoritxarrez, batzuek soil-soilik
beren aurreiritziak argitaratu nahi dituzte, beste bideei jaramonik ez
eman barik. Penagarria da eta ez du Euskaltzaindiaren politika ofiziala
behar bezala adierazten. Euskararen egoera anabasa da eta, azken
batean, Made in Euspaña politika errazagoa den arren, ez da beti
aukerarik onena. Gaztelaniaz gehienbat pentsatzen, ikusten, irakurtzen,
eta bizi ez garenok jakin badakigu gaztelania ez dela munduko kultur
hizkuntza bakarra, ez eta garrantzi handienekoa ere (ingelesaren aldean
behintzat).  Geroko belaunaldiek jakingo dute hori. Hobe da euskara
kultur hizkuntza nagusiekin elkartzea, ez atzeratuagoekin.  Batzuetan,
gauzak gordin eta garden esan behar dira baina hemen gauzak ez dira
garbi esaten, besteak ez iraintzeko ("aurpegia gordetzeko"). Barkatu,
baina gauzak horrela esaten ez badira, ez dago eztabaidarik eta
eztabaidarik ez dagoen bitartean, ez dago aurrerabiderik. Beldurra
dago. Jendeak ez du "busti nahi. Ondorioz, ez dago autokritika
osagungarririk euskalgintzan. Ahuleziaren seinalea da.

Esaterako, Harluxet/Elhuyar Hiztegi entziklopedikoan, "Migel eta Pedro
agertzen dira Erregeen izenak adierazteko, baina Euskaltzaindiak
"Mikel" eta "Petri" onartu ditu baina ez du inork ezer inoiz kritikatu.
Esan bezala, hemen ez dago autokritikarik eta euskara ahula da
horregatik.
Batzuentzat, izen/izan euspañolak hezurmuinetaraino sartuta daude,
kendu ezinik.  Pena da. Halako batean, belaunaldi gazteek nire kezkak
kontuan hartuko dituzte baina 1980 baino lehen jaio zirenek ez (edo
haietako askok ez). Hemen, ez da ezer eztabaidatzen, ez dago forumik
ezer eztabaidatzeko. Egia bada eta Hezkuntza Sailean, agian, batzorde
ezezagun batek zer edo zer erabakitzen badu, eta gero Euskaltzaindiaren
beste batzorde ezezagun batek oniritzi bat ematen badio, besterik gabe,
beno, penagarria da. Dena erabakita dago, inolako "feedback" gabe. Hori
mafia gisako plangintza da  eta ez du inork hori kritikatzen eta pena
handia ematen dit.  Horrek esan nahi du euskalgintza soilik zenbait
jenderen eskuetan dago eta talde hori itxita dago, eta neurri handi
batean, lagunen arteko taldea da. Espero dut oker egotea (mesedez, hori
egia balitz!!!!) , baina ikusiak ikusi, beldur naiz ez ote den egia.
Esaterako, transkribatzeko irizpideak proposatu ditut, Eusko
Jaurlaritzaren webgunean daude (www.euskadi.net/morris) baina ez dit
inork niri ezer galdetu edo kontsultatu. Egia bada Hezkuntza Sailak
hori erabaki duela, inolako iritzirik eskatu gabe (ez soilik UZEI eta
Elhuyarrenak) , beno, akabo da, baina ez dakit egia den. Beraz, hori
dakiena mintza bedi!

Mikel Morris, euskalgintzarekin etsita eta erre-erreta dagoena (eta
pekadorea, gaiztoa, basatia, harroputza, yanki nazkagarria, Rh-gabekoa,
bazter-nahaslea, baztertua, eta gehitu nahi diozun adjektiboa)

Mikel Morris

Izena: ez dago erabilgarri
Mota: text/enriched
Tamaina: 6664 bytes