[itzul] besterik

Alfontso Mujika alfon a bildua elhuyar.com
Ost, Maiatza 18, 12:26:26, CEST 2005

Euskaltzaindiak ez du horri buruzko araurik eman. 1998an Gramatika
batzordeak arau-proposamen bat prestatu zuen (<Izen-sintagma + 'besterik'
eta aditz komunztadura>), baina ez da oraindik arau bihurtu. Tradizioan,
badirudi hor proposatzen dena dela erabilera nagusia, baina bestelako
adibideak ere ez dira falta. Hor proposatzen dena aplikatzen dugu Elhuyarren
testu-zuzenketetan.

1999an, Gramatika batzordeak honela erantzun zuen Jagoneten:
GALDERA:
Ariketak besterik ez dut egin ala Ariketak besterik ez ditut egin? Biak dira
zuzenak?
Lau gizon besterik ez ditut ikusi.
Zuk esan zenituenak besterik ez nituen entzun.
Besterik honek egin dezake komunztadura pluralean, ala singularra baino ez
du onartzen?
Lau gizon ikusi ditut, besterik ez.
Zuk esan zenituenak entzun nituen, besterik ez.

ERANTZUNA:
Ez da araurik eman auzi horren gainean. Gramatika batzordeak Areatzako
txostenean aurkeztutako arau-proposamenak honela dio:
Besterikek ezkerretara daraman osagaia absolutiboan bakarrik joan daiteke,
"absolutiboa + besterik ez + aditza" egituran.
Horrelakoetan perpauseko aditzak besterikekin egiten du komunztadura, oro
har:
a) Pertsonari dagokionez, dudarik gabe (zu besterik ez dut maite).
b) Numeroari dagokionez ere, hori da gomendioa (ez zegoen bakar batzuk
besterik).
Gogoan izan "x + beste" bezalako egiturak kasu guztietan erabil daitezkeela
eta bi sintagmak kasu berean joango direla:
Zuk bestek ez dit esan.
Gertaturikoa ez diot zuri beste inori esango.
Asteburuetan ez omen zara mendira beste inora joaten.

Alfontso Mujika