[itzul] Marra Hiztegi Batuan

Aitor Lizarazu euskera.zu a bildua zumarraga.net
Al, Uzt 14, 08:13:13, CEST 2008

Bat nator diozun guztiarekin. Eskerrik asko zure argibideengatik.

Aitor Lizarazu
Zumarraga

----- Original Message -----
From: <alfon a bildua elhuyar.com>
To: <itzul a bildua postaria.com>
Sent: Friday, July 11, 2008 4:42 PM
Subject: Re: [itzul] Marra Hiztegi Batuan

<<Nire galdera da, 'hats(-)hartze' Euskaltzaindiaren 25. araueko
'sudur(-)luze' taldekotzat hartu daiteke? Nik uste nuen 'hats hartze' edo
'hats-hartze' aukerak zituela.>>

"hats-hartze" ez da "sudurluze" taldekoa. Argi-argia da
desberdintasuna ikustea osaerari erreparatuz gero: "sudurluze"
modukoak, beti, "izen + izenondo" egitura dute, eta hala sortzen den
hitz-elkartea, kategoriaz, izenondoa da: "sudur (izena) + luze
(izenondoa) = sudurluze (izenondoa: mutil sudurluzea). "hats-hartze",
berriz, elkarte sintetikoa da, ekintza-elkartea: elkartearen bigarren
osagaia aditza da (nominalizatuta); lehen osagaia izena da, eta,
gainera, bigarren osagai den aditzaren objektua da: esku-hartzea (Zer
hartu? eskua; hats-hartzea (Zer hartu? hatsa). Eta hitz-elkartea
(esku-hartzea, parte-hartzea, hats-hartzea), kategoriaz, izena da, ez
izenondoa.

<<Nik uste nuen 'hats hartze' edo 'hats-hartze' aukerak zituela>>.

Bai, zuzen zaude. Beste zerbaiterako hartu nuen adibidea, idazten
hasi, gelditu, berriro hasi eta lehengoari erreparatu gabe segitu nuen
idazten. Gaizki dago adibide hori. Hain zuzen ere, Hiztegi Batuan
berariaz debekatuta dago loturik idazteko aukera hori: <hatsartze* e.
hats(-)hartze>.

Barkatu zalantza piztu izana zalantzarik ez dagoen tokian:
"hanka(-)sartze" larria (hori ere kalkoa da, bada). Zuzentzaileak ere
zuzentzailea behar du (neuronak opor eske ditudan seinale).

Alfontso

Aitor Lizarazu(e)k dio: