[itzul] Jendetasuna

Alfontso Mujika alfon a bildua elhuyar.com
Al, Uzt 4, 16:13:47, CEST 2005

Nik ere bereizi egiten dut 'gajoa' (emakumezkoa) eta 'gizajoa' (gizonezkoa),
baina, hortik aurrera, generoan edo generorik ezean oinarritutako
lexiko-sorkuntzan ez nintzateke hasiko, ez behintzat dagoeneko finkatuta
dauden hitzak ordezkatzeko.

<<"gizartea" alde batera utzi eta "jendarte" hitzaren alde egiten dute/dugu
batzuek>>
Hori, nolabait esateko, ideologiak eragindako erabakia da. Ez dut zalantzan
jartzen eztabaida ideologikoaren zilegitasuna, baina tradizioari eta
pragmatismoari ere begiratu behar diegu lexiko estandarra finkatuko badugu.

Leku-denborazko deklinabide-kasuetan erabili da 'jendarte' (jendartean,
jendarteko), edo, izen gisa, gehienbat jende-multzoa adierazteko. 'gizarte'
hitza, bestalde, egia da inoiz 'gizon arte' esateko erabili dela, baina gaur
egun duen adiera jenerorik gabekoa ez zait iruditzen orain bazterreratzekoa
denik.

"jende" hitzaren mesedeak aipatzen dira, baina kontuan izan behar da
euskaraz 'jende' hitzak badituela bestelako adierak ere, hain zuzen ere
pertsonekin zer ikusirik ez dutenak. Adibidez, gipuzkeraz eta
goi-nafarreraz, normal-normalak dira 'ardi-jendea', 'txerri-jendea',
'behi-jendea', 'abere-jendea'...

Eta 'humanidad' delako horrekin bueltaka eta 'giza' hitzarekin (kontra-edo)
eta 'jende' hitzarekin (alde-edo) zalantzan gabiltzan honetan, hor dugu
sinbiosi ezin adierazgarriagoan, hitz jator bat (Hiztegi Batuan ere
badatorrena) erdal 'humanidad' horren ordain egokia izan litekeena
(adieraren batean, zeren 'humanidad' hitzak hainbat adiera baititu
gaztelaniaz): GIZAJENDE.

Alfontso Mujika