[itzul] ER: Democracia representativa

Alfontso Mujika alfon a bildua elhuyar.com
As, Ots 5, 15:57:07, CET 2008

Ez dago gaizki <<ordezkaritza( bide)zko demokrazia>>. Ongi eratua eta
ulergarria iruditzen zait.

Ez dakit, baina, <<democracia semi-representativa>> emateko orduan
baliagarria izango litzatekeen(ez da termino asmatua; adibidez,
Euskaltermen sarrera da. Eta Googlen nahi beste daude:  <<Pure
representative government and semirepresentative government>>, adibidez).

"representative" bada aski nazioartekoa:

fr: démocratie représentative

da: repræsentativt demokrati

de: repräsentative Demokratie

en: representative democracy

es: democracia representativa

it: democrazia rappresentativa

nl: representratieve democratie

sv: representativ demokrati

Euskaraz ere ez da arrotza. Orotariko Euskal Hiztegian, "errepresentatu,
errepresentatze, errepresentazio" sarreretan ikus daiteke Leizarraga,
Landuchius, Beriain, Pouvreau, Tartas, Materre, Kardaberaz, Larregi,
Jauretxe, Otsoa de Arinek eta beste batzuek erabili zutela aditz hori
edo aditz-izen hori.

Gaur egun ere, forma ez zaigu arrotza, <<arte errepresentatiboa, arte
ez-errepresentatiboa>> eta antzeko batzuetan.

Politika edo zuzenbide alorrean ere erabiltzen da:

EHUko Zuzenbide Konstituzionala I irakasgaiaren programan, adibidez, 14.
ikasgaian, <<demokrazia errepresentatiboa>> aipatzen da. EHUko Baleren
Bakaikoak eta Enekoitz Etxezarreta irakasleek  "GIZARTE-EKONOMIA
DEMOKRAZIAREN KRISIAREN AURREAN: GIZARTE-BERRIKUNTZAREN PARADIGMA"
lanean, <<Demokrazia errepresentatiboa>> idatzi dute.

Klasikoak sailean:
	- Alexis Tocquevilleren "Amerikako Demokrazia" obran, <<konstituzioan
aurkitzen diren neurriak, sistema errepresentatiboa, bi ganbaren sistema>>.
	- Ortega y Gasset-en "Masen Errebolta" obran, <<arbuiatzen zuen
zientzia enpiriko naturala eta demokrazia errepresentatiboa, biak>>

Jakin aldizkarian, Uztaro aldizkarian, Berrian, Garan, Euskomedian,
Argian... hainbat aldiz agertzen da "demokrazia errepresentatiboa".

Bestalde, Hiztegi Batuak <<errepresentatu* e. antzeztu, irudikatu,
ordezkatu; adierazi, etab.>> esaten badu ere, ez da inola ere pentsatu
behar horregatik "errepresentatibo" edo beste eratorriren bat debekatzen
denik.

Beno, ni ez naiz zientzia politikoen hizkeran aditua, baina, beste inork
proposatu ez duenez, esan nahi dut ez litzaidakeela inolako astakeria
irudituko mailegatu eta "demokrazia errepresentatibo" itzuliko balitz.

Alfontso Mujika

Diez de Ultzurrun(e)k dio: