[itzul] Aurreikusi=aurrez ikusi

agarralde agarralde a bildua gmail.com
Ost, Ira 20, 13:04:50, CEST 2017

AURREZ IKUSI, baia ohikoagoa da euskalkiren baten, AURREZIK, AURREZTIK IKUSI, baia badakit, batzuetan ezebezkeria dana, baia belarria be kontuan izatea ez ote dagoen txarto batzuetan, dińot nik, nik pelikulak ezagutzen ditut, dana dsgoela erasota berbategietan, etab, bueno no coment.

Enviado desde Samsung tablet
-------- Mensaje original --------De: Xabier Aristegieta <allurritza a bildua gmail.com> Fecha: 20/9/17  10:10  (GMT+00:00) Para: ItzuL <itzul a bildua postaria.com> Asunto: [itzul] Aurreikusi=aurrez ikusi
Horixe da "aurreikusi"ren esanahia, bai Euskaltzaindiaren Hiztegiaren arabera eta bai hitz horren eraikieraren arabera.
Baina hizketa politikoan eta, beraz, kazetaritzakoan, askotan ikusi ohi dira honelako kalko nire ustez okerrak:
- Gobernuak X diru-laguntza ematea aurreikusten al du?- Europar Batasuneko araudian ez da horrelako aurreikuspenik jasotzen.
Lehenbizikoa, gaztelaniazko "prevé/tiene previsto el Gobierno conceder la subvención X...?ren itzulpen gisa, eta bigarrena, "en la normativa comunitaria no se contienen ese tipo de previsiones"rena gisa.
Euskaltzaindiaren Hiztegiak azaltzen duenez, aurreikuspen bat da "aurrez ikustea; etorkizunean gertatuko denaz izaten den iritzia, esperientzian oinarritua". Alegia, zuk aurreikusten duzu zure kontrolpean ez dagoen zerbaiten gertatzea. Zerbait hori gertatu edo egitea zure kontrolpean baldin badago, hor ez dago aurreikuspenik, asmoa baizik.
Horregatik, lehenbiziko adibidean "Gobernuak X diru-laguntza emateko ASMORIK al du?" esan beharko litzateke, nire ustez.
Eta, bigarren kasuan, arau batek ezartzen duena ez da "aurreikuspen" bat, ez da etorkizunari buruzko hipotesi bat, baizik eta agindu bat, edo xedapen bat. Hortaz, "Europar Batasuneko araudian ez da horrelako agindurik/xedapenik jasotzen" beharko luke.
Inor desados baldin badago nik adierazitakoarekin, gustura irakurriko ditut argudioak.

Xabier Aristegieta