[itzul] Escudo (futbol talde batena, Eusko Jaurlaritzarena, Bizkaikoa…)

Alfontso Mujika Etxeberria a.mujika a bildua elhuyar.eus
As, Urt 18, 17:51:19, CET 2022

Armarrietan ezartzen dira leinuen ezaugarriak. Eta banderetan ere bai.
Alegia, armarrian dagoena marraztu ohi da banderetan (eta ezkutu [arma
babesgarri] batzuetan ere armarria marraztu ohi da). Adibidez, Gipuzkoako
banderan, Gipuzkoako armarria ageri da. Eta txanponetan, plateretan...
Alegia, ez dut uste hitzaren jatorrian "harri" egotea eragozpena denik.
Alde horretatik, nik ez nioke eragozpenik jarriko kamiseta batean armarria
itsatsita edo brodatuta dagoela esateari. *Euskaltzaindiaren Hiztegi*ak
ere, definizioan, harrizkoa izatea ez du nahitaezko baldintzatzat ezartzen
eta bai, berriz, norbaiten edo zerbaiten ezaugarriak irudikatzea.
 (*armarri *iz. Leinuen, hirien eta kidekoen ezaugarriak irudikatzen dituen
ezkutu modukoa, bereziki harrizkoa eta etxearen ate nagusiaren gainean
agertzen dena.)

Adibidez, Fernando, zerorrek idatzia da hau (*Gure etxeko kontuak*, Natalia
Ginzburg / Fernando Rey) :

...eta portzelanazko gauzaki mordoa, eta zilarra, eta armarria zuten
platerak, garai batean gure lehengusu Dormitzertarrenak izan zirenak.

Eta, Fernandok bezala, beste askok erabili dute:

Joan Mari Irigoienek honela idatzi zuen *Lur bat haratago* eleberrian:
[...]  bi lanpara jigant zeuden, baita zetazko mila xingola ere, hango eta
hemengo habeetarik esekiak eta mila koloretakoak, aire korronteen eraginaz
kiribiltzen eta deskiribiltzen zirenak, fantasiazko sugeak iduri; kanpotik,
finean, zetazko oihal luze batek, zeinak baitzuen erdian brodaturik gure
etxeko armarriaren iduria, estaltzen zuen balkoia, simetria osoz.

Eta Karlos Zabalak, *Jules Verne* itzulpenean:
Gain-gainean, tatariarren bandera mugitzen zen haizearen indarraz,
emirraren armarria erakusten zuela.
Eskutitza gutunazal batean sartu eta armarri inperialen zigiluaz lakratu
zuten.

Edo Txillardegik *Putzu*n:
Besaulki berezian jarrita, eta eskutan urrez brodatutako zutoihal zuria
zeramalarik, Bizkaiko Sindiko jauna agertu da; oihalean bi irudi ageri:
probintziaren armarria, bata; eta Ama Birjina Orbangabea, bestea
Diru-txanponetan ere, kondairan lehenengo aldiz, Nafarroako armarria ezarri
ditek orain sosaren atzealdean.

Edo Aingeru Epaltzak Mailuaren odolan
Ezezagunak urrezko lepokoa zeraman dilindan, Albretarren jabari ziren
lurralde guztien armarrien irudiez osatua.
eta zetazko jaka bat, gorria eta horia, besoetan Agaramonteko etxearen
armarria brodatua zuena

(*Harry Potter eta Azkabango presoa*, J.K. Rowling / Iñaki Mendiguren)
Gutun-azalari buelta ematean, eskua dar-dar, lakrezko zigilu gorri-morexka
bat ikusi zuen, eta han armarri bat

(*Loroaren teorema*, Denis Guedj / Jon Muñoz)
Beste aldean, berriz, Siziliako armarria zuen irarria.

Hau idatzi du Fernando Rey (fernando.rey a bildua unavarra.es) erabiltzaileak (2022
urt. 18, ar. (12:38)):

--
<https://www.elhuyar.eus/>

*Alfontso Mujika Etxeberria*