ER: [itzul] Eta juntagailua

Juan Garzia Garmendia svrinsjg a bildua sv.ehu.es
Ast, Uzt 14, 13:22:48, CEST 2005

Beldurraren beldurrez, motz samar gera daiteke erantzuna. Nahiz Patxik koma
birekin "ere" eman daitekeela esan, nik ez dut ezagutzen, ordenamendu eta
joskera horretan , ez dut ezagutzen proposamen koherenterik: aditz isilduko
esaldia perpaus menderatuen eredura puntuatzea, koma artean. Koma parerik
gabe ematekotan, honako aukerak geratzen dira, Patxik aipatuez gainera:

Atera, eta eraso egin zioten hiriko gizonek Davidi.

Gizonak atera (egin) ziren(,) eta eraso egin Davidi.

Beste komarik gabeotan, bestalde, komaren faltaz, ekintza bikoitz bat
adieraziko genuke (bitxi samarra hor: "atera eta eraso" (egin) zioten), eta
ez, zentzuak ustez eskatzen duen moduan, bi ekintza oso: "Atera (egin ziren
= ,), eta eraso egin zioten".

Bai, ez da okerra: bi arrazoirengatik eskatzen du koma hor: aditzaren
isiltzea ordezkatzeko, eta juntagailuaren aurretik hala delako arauzkoa
lotzen direnak esaldi osoak direnean. Arau horiek ez dira euskaraz bakarrik
aplikagarri. Arauon lizentzietan, berriz, hizkuntza bakoitzaren joskerak
agintzen du. Euskaraz, hobe bere horretan uztea arauzko puntuazioa...
argitasuna bilatzen bada, behintzat.

Ez da harritzeko, hala ere, nahikoa nahastuta ibiltzea gure prosa puntu
horretan: erdaraz ez da gurearen moduko aditz laguntzeren isiltzerik, eta,
beraz, puntuazio-jokabidea nondik (ondo zein gaizki) kalkatu ere ez jakin.