[itzul] ER: Ergatiboaren beharra

Alfontso Mujika alfon a bildua elhuyar.com
Al, Ira 25, 15:42:24, CEST 2006

Juanen irtenbide/ihesbide 'koldarrak' oso ondo daude.

Baina Juanek gehiago ere esan du: <Hala ere, ergatibodunak, izan, zuzenak
dira. Ergatiboa kentzea, debeku ezezik, nahasbide ere bada>.

Nahasbidearena ere egia da (Juanek jarri duen adibidean garbi ikusten da),
baina debekuarena ez dakit hain garbi dagoen. Nik, egia esateko, ergatiboa
jarri ohi dut idatzizkoan (edo ihesbide 'koldarraz' baliatu ohi naiz),
baina, ahozkoan ergatibo horiek maiz jaten ditudala ohartuta nago. Baliteke
erdipurdiko hiztuna izateagatik gertatzea, baina oso hiztun onen ezpainetan
ere entzun ditut horrelakoak.

Itzulisten ere atera da, inoiz, gaia. Iratxe Goikoetxeak lehengo urtean
jakinarazi zigun Jagoneten galdetu zuela, eta erantzun hau eman ziola
Gramatika Batzordeak:

GALDERA
-Mendia* oso polita egon behar du elurtuta.
-Moduren bat* egon behar du hau konpontzeko.
ERANTZUNA
"Mendiak oso polita egon behar du elurtuta" eta "Moduren bat egon behar du
hau konpontzeko" dira forma zuzenak. Izan ere, perpaus batzuetan,
"existentzial" deitutako subjektu ezkutua dutenetan (eta horietakoa da
"Moduren bat egon behar du hau konpontzeko"), badirudi, tradizioaren
arabera, egokiagoa dela subjektu hori absolutuan ematea, eta ez ergatiboan.

Eta Bittor Hidalgok ere jakinarazi zigun 2002an antzeko galdera egin ziola
Euskaltzaindiari:

GALDERA (2002-III-12)
Onargarria al da ergatibo eza segidakoa bezalako esaldi batean (merezi
aditzarekin bezala)?

OSO GOGORRA IZAN BEHAR DU ZURE FAMILIAKO NORBAIT HORRELAKO EGOERA BATEAN
IKUSTEA(K).

Niri egia esan, horrelakoetan, K oso gogorra egiten zait. Hau da, berez
esaldia OSO GOGORRA DA zentzuan ulertzen delako, nahiz eta BEHAR erantsita,
leku gehienetan hau DU aditza bihurtu.

ERANTZUNA (2002-V-22)

Galdera da OSO GOGORRA BEHAR DU ZURE FAMILIAKO NORBAIT HORRELAKO EGOERA
BATEAN IKUSTEA(K) esaldiak azkeneko -K hori behar duen ala ez.

Gramatika batzordearen ustez, auzi hori ez dago argi. Gutako askori "-k"
gabekoa egiten zaigu normalagoa, baina ezin esango genuke bestea ("-k"
duena) okerra denik. Ez gara, beraz, ez bata eta ez bestea txartzat ematera
ausartzen.

Gramatika batzordea

Ez dakit geroztik Gramatika batzordeak gaia landu duen. Bestela, erantzun
horiek ikusita, ez du ematen debeku espliziturik dagoenik, ezta?
("Kontrol-sistemen kasuan, konponbide nazionalak garatzea(k) izan behar du
helburua" adibideaz ari naiz, batez ere)

Alfontso Mujika