[itzul] soziologian herritartasuna = hiritartasuna

e-oregi a bildua ej-gv.es e-oregi a bildua ej-gv.es
Ost, Ira 27, 09:33:59, CEST 2006

Eztabaida polita da, politik bada, herritar vs. hiritar hau.
Anttonek arrazoi du: oso da komenigarria bi hitzak erabiltzea kontzeptu desberdinak bereizteko. Nire iritziz, horrela banatzen dira biok: herritar= citoyen; hiritar: citadin. Bestalde, kaletar beste zerbait da: baserritar/kaletar oposizioa.
Gaur egun euskaratuta dauden lege-testu (ia) guztietan herritar erabiltzen da  (eta erro horretako gainerakoak) ciudadano/ciudadanía kontzeptua izendatzeko.
Kontua da, herritar kontzeptua batzuk (oso joera askotan) ethnos-i lotzen diotela, konturatu gabe gaurko euskaran, izatekotan, demos-ekin lotzen dela. Noski, hiritar polis-en ondorengo dela, baina ez demos-ena.
Beraz, nire ustez herritar da ciudadano-ren euskal ordainik onena eta, bestalde, tradizioa duena. Adibidez, Frantziako Iraultza garaian euskaratutako Konbentzioaren adierazpenetan: Herritarrok=Citoyens! Orain berrehun urte baino lehenagoko errepublikazale euskaldunen tradizioarekin bat egitea ez da, nire ustez, etnizismoan erortzea.

Eneko Oregi
Itzultzaile Zerbitzu Ofiziala
HAEE-IVAP
945-017647
e-oregi a bildua ej-gv.es

-----Mensaje original-----
De: itzul-bounces a bildua postaria.com [mailto:itzul-bounces a bildua postaria.com] En nombre de AElosegi
Enviado el: asteartea, 2006.eko irailak 26 17:01
Para: merka a bildua artez.net; 'ItzuL'
Asunto: Re: [itzul] soziologian herritartasuna = hiritartasuna

 Nire ustez soziologiarako ez ezik,  zuzenbiderako  eta politologiarako
(politikarako) ere oso komenigarria da bi hitz desberdin (hiritar/herritar) erabiltzea inguruko hizkuntzek bereizten dituzten kontzeptuak bereizteko. Hiritar hitza (tradizio eskasekoa esanahi horrekin, baina indatzen ari dena) guztiz egokia da eskubide eta obligazioen subjektua adierazteko (ciudadano, citoyen, citizen), eta betiko herritar hitza, ezin hobea herri batekiko (edozein mailako herri) lotura adierazteko. Europako hiritarrak izan gaitezke Euskal Herritarrak (edo euskal herritarrak). Eztabaida zaharra dugu hau, baina ez horregatik erabakia. Antton Elosegi