[itzul] Sesión de 24 de septiembre, lunes

Bittor Hidalgo bittorhidalgo a bildua wanadoo.es
As, Ira 25, 10:53:23, CEST 2007

Halakoetan arazoa da irakurlearentat sortzen den etena (areago ahozgora irakurtzen duenarentzat) berez esanahiz edo funtzioz (eta beraz intonazioz ere) lotuta dauden eta behar luketen sintagmen artean. Eta lortu behar dena, hain zuzen da, irakurleak ez sentitzea eten hori.

Beraz, aldera da: Zergatik sortzen zaio etena irakurleari? Bada, hain zuzen, deklinazio(-edo) hondarkia-atzizkia daraman osagaia eta honekin lotuta eman nahi/behar den segidakoaren artean, atzizkirik gabe (izen propioen kasuan) edo absolutiboan emandako bat tartekatzen delako, eta horrek ahaztarazten diolako irakurleari aurreko sintagmaren lotura segidakoarekin. Aurreko meszuan J.M. Agirrek proposatuko adibideetan azaltzeko (hauetan azaltzen direlako lotura elementuak): Hiruretan "24an" eta honekin lotuta doakeen "izango/egindako/egingo" aditzaren artean "astelehena" osagaia tartekatzen da "-a" hondarkiarekin, eta hala eteten da honen lotura ondoko aditzarekin.

Adibideak ziren:

Bilera irailaren 24an (astelehena) izango da
Irailaren 24an (astelehena) egindako bilera
Irailaren 24an (astelehena) egingo den bileran

Hori ez gertatzeko: Atzizkiak errepikatuta, edo atzizkia soilik bigarren osagaian emanda, elkarren segidako aposizioan ematea sintagma nagusia eta honen azalpena dena.

Esaterako, goiko dibideei helduta (nire gogokoena):

Bilera irailaren 24 astelehenean izango da
Irailaren 24 astelehenean egindako bilera
Irailaren 24 astelehenean egingo den bileran

Ez dut uste halakoetan sintagmen arteko komarik ere behar denik, eta gainera uste dut komak, edo komek, irakurketa eten okerragoa(k) eragiten lituzketela:

Bilera irailaren(,) 24 astelehenean(,) izango da
Irailaren 24(,) astelehenean(,) egindako bilera
Irailaren 24(,) astelehenean(,) egingo den bileran

Edo bigaren aukera, hondarkiak errepikatuz (eta orduan beharbada lehen koma emanez -baina eman gabe ere-, eta segurasko beti hobe bigarrena eman gabe):

Bilera irailaren 24an(,) astelehenean(,) izango da
Irailaren 24an(,) astelehenean(,) egindako bilera
Irailaren 24an(,) astelehenean(,) egingo den bileran

Baina gauza bera gertatzen da azken urteotan, eta uste dut Egunkaria / Berriako praktika eta teoriatik abiatuta, hainbeste zabaldu zaigun leku aposizioak emateko modu ez komunikatiboa:

Mendi martxa Araiatik (Araba) abiatuko da.

Arazoa berdina da, irakurketari eragindako eten artifiziala, eta irtenbidea ere berdina da: Atzizkiak errepikatuta, edo atzizkia soilik bigarren osagaian emanda, elkarren segidako aposizioan ematea sintagma nagusia eta honen azalpena dena, nahiz orduan grafiaren kontua ez dudan horren argi:

Mendi martxa Araia-Arabatik abiatuko da.
[...]

Edo:

Mendi martxa Araiatik, Arabatik(,) abiatuko da.

Nik lehenengoaren alde egingo nuke (Mendi martxa Araia-Arabatik abiatuko da), nahiz horrek iraultza bat suposatzen duen gure erabileran eta gure inguruko hizkuntzen aldean (baina horiek, nolabait esatearren "prepositiboak" diren heinean, ez dituzte arazo berak denok dakigun bezala). Eta iraultza da, leku azalpena eman behar denean, beti gidoi batez lotuta ematea aposizioan, lehendabizi leku txikia eta ondoren handia dagokion hondarkiarekin:

Tolosa-Gipuzkoan izango da aurten txapelketa.
Tolosa-Gipuzkoatik abiatuko da lasterketa.
Tolosa-Gipuzkoako alkatea ere bertan izan zen.

Edota leku ezezagunagoa baldin badira, atzizkiak errepikatuz:

Massachussett-AEBetan izango da aurten txapelketa.
Massachussett-AEBetatik abiatuko da lasterketa.
Massachussett-AEBetako alkatea ere bertan izan zen.

Irtenbide honek beharbada izanen ditu nik aurreikusi gabeko arazoak ere, baina joko hori jokatzen dut Berrian "Massachussetten (AEB) izango da aurten txapelketa // Massachussettetik (AEB) abiatuko da lasterketa // Massachussetteko (AEB) alkatea ere bertan izan zen" itxurako etenekin topo egiten dudan bakoitzean, eta inoiz arazotxoren bat izan dudan arren, testuinguru eta esamolde gutxi erabilietan-edo, ez dut uste arazo handiagoak direnik gaur eguneko "parentetika" artifizial -eta gure inguruko hizkuntza "prepositiboei" kopitatutako- horrek dakarzkigunak baino.

Barkatu luzamenduengatik, baina jakin, zeinahi eztabaida publiko edo pribatu oso gogoz hartuko detela.

Ondo izan

Bittor