[itzul] Laranjarena/ laranjazkoa?

ERKIZIA ITOIZ, Joseba jerkizia a bildua gipuzkoa.net
Or, Ots 11, 10:32:08, CET 2011

Berandutxo bada ere, bi gauza esan nahi nituzke eztabaida interesgarri honen gainean.
Lehena, gauza bat berresteko: 'bokadillo bat, patata-tortillarena', 'tortilla bat, txorizoarena', 'zerena?' (baita 'zeinena?' ere) bezalakoak ohizkoak dira Donostiako parte zaharretik kanpo ere. Beterriko hizketan, adibidez, ohizkoak ez ezik usadio zaharrekoak dira: gure aitona-amona kasik elebakarrei entzuten genizkien. Gurasoei entzuten dizkiegu. Eta gaurko gazte euskal hiztunek ere normal-normal erabiltzen dituzte, etxean nahiz, larunbat-igandeetan, tabernan afari-merienda eskatzeko. Beraz,funtsean bat nator Juan Garziak esan dituenekin.
Eta bigarrena, iritzia emateko: uste dut halako kontuetan erabilerari kasu gehiago egin behar diogula. Esamolde horiek erabiltzen badira, zergatik jarri behar ditugu auzitan arrazoibide gramatikal edo semantiko hutsekin? Azken batean, iruditzen zait, batzuetan, gure buruari galdetu beharko geniokeela hizkuntzan benetan sinesten al dugun. Izan ere, erabilerak ez du gramatika legeztatu behar, gramatikak erabilera baizik. Horretantxe bai, hizkuntza handiek inbidia ematen didate batzuetan.
Esamolde horiek ez direla euskararen lurralde guztietan erabiltzen? Konforme; aitor diezaiegun duten balioa, baina ez txikiagoa. Ez direla, nahitaez, leku guztietarako eredutzat hartu behar? Konforme; dabiltzala besteak ere! Motz geratzen direla esapide konplexuagoetan? Konforme. Asma ditzagun, bada, horientzako soluzioak, gramatikaren (eta erabileraren) laguntzaz. Baina ez dezagun dena gramatikaren galbaherik estuenetik pasa; horrela ez baitugu euskara finduko, soildu eta baldartu baizik.
Ondo izan!

---
Joseba Erkizia Itoitz
Gipuzkoako Foru Aldundia