[itzul] etxeko lanak bidali?

ANDONEGUI SANTAMARIA, Francisco Javier xandonegi a bildua gipuzkoa.net
As, Api 3, 13:34:38, CEST 2012

Ni ere zalantzan ibili naiz sartu ala ez, baina azkenean animatu naiz.

"Etxeko lanak bidali" nahiko zabaldua dago. Itxura guztia dauka itzulpen txar batek eragindako esamoldea dela, egia. Ni modernoa ez naiz, baina bai oso guaia, eta ontzat emango nuke (dagokion mailan betiere), batetik eta nagusiki, zabalduta dagoelako eta, bestetik, ez duelako euskal esamolde bat ordeztu.

Juanek aipatu du "(lanak) bidali" horrekin "(baldintzak) eman" aditzarekin bezalatsu gertatzen dela. Nire ustez, azken hori "larrixeagoa" da.

Izan ere, "etxeko lanak bidali" hor geratzen da; ez da, nik dakidala, beste inora zabaltzen "bidali" "agindu" zentzuarekin. "Eman" "gertatu" esanahiarekin, ordea, ez da mugatzen "baldintzak ematen dira" esamoldera, baizik eta "gertatu"ren sinonimo bihurtzen da. Horrela, "egoera bat eman", "istripu bat eman" eta "horrelako gauzak askotan ematen dira" bezalakoak dauzkagu.

Egia da, hala ere, oso ohikoa dela izen eta aditzei erderen esanahiak ematea. Gazteleraz, ingelesetik etorritako esanahiak dira contemplar=considerar, doméstico=nacional, escalada=aumento, especular=rumorear, nominar=proponer o elegir como candidato, prolijo=extenso, severo=importante, urgente=inmediato, eta abar.

Beraz, zalantzarik gabe, gerta daiteke "eman" aditzak beste esanahi bat izatea egunen batean, baina nik esango nuke oraingoz ez duela. Niri, behintzat, "etxeko lanak bidali" ematen ez didan belarriko mina ematen dit "akats bat eman da eta hemen bukatu behar dut".