[itzul] behar, nahi, ezin izan + subjuntiboa

B. Oihartzabal b.oihartzabal a bildua wanadoo.fr
Or, Aza 23, 13:24:02, CET 2012

Erabileraren aldetik 'ezin izan' lokuzioa nekez 'nahi izan' eta 'behar
izan' lokuzioekin konpara daiteke, lokuzio finkatu gisa berria delako,
eta 'ezin'-ek ezezko partikula gisa duen erabilera oraindik bizi delako,
eta bi erabilerak aise nahas daitezkeelako.
Hizkuntza idatzian ere denak ager daitezke : bai partikula erabilera
desberdinak, bai,  'ezin izan ' lokuzioari dagozkionak ('ezin dut joan'
bezalakoak barne, hauek Euskaltzaindiak gaitzetsi baditu ere).
Zuk emanikako adibideak, ene ustez, partikulari dagozkio (eta ez dira
beraz 'behar dezan' eta holakoen analogoak). Hain zuzen horregatik duzu
zuhaurk aipatzen duzun ordena alternantzia:
/beldur naiz [ezin dezazun hori egin]/ edo /[ezin egin dezazun
horrelakorik]/.

Hitz ordenako askatasun hori garrantzizkoa da, zeren partikularen
ezaugarri garbia baita (hala nola 'ezin' geroko aspektu markarekin
agertzeko aukera --/ezingo naiz/dut/-- lokuzioaren ezaugarria baita).
Alabaina, lokuzio erabilerak, 'ezin' eta aditz jokatua beti elkarren
ondoan (eta ordena horretan) egotea eskatzen du nahitaez, baiezko
perpausetako bortxazko hitz ordena baita holako lokuzioetan. Aitzitik,
'ezin' partikulak ez du holako obligaziorik, nahiz euskara modernoan
'ez' partikularen bideari jarraikitzeko joera baduen, hain zuzen horrela
eginik (hots aditz jokatuaren ondoan agerturik).
Kontuan izan, gisa batez paradoxa bada ere, 'ezin izan' lokuzioa duen
perpausa ez dela joskeraren aldetik ezezko perpausa, '/ezinezkoa da/'
ezezko perpausa ez den bezala (egia erran, badira joskeraren aldetik ere
ezezkotasunak ekarri ondorio batzuk, baina hobe da haien ez aipatzea
hemen, saltsaren ez loditzeko). 'Ezin' partikula, kontrara, beti ezezko
perpausetan agertuko da, eta edozein aditz motarekin erabiltzen ahalko
da ('edin' eta 'ezan' laguntzaileekin ere bai, zure adibideetan bezala).

Euskaltzaindiaren hiztegian 'ezin izan' azpisarrera agertzen da ('nahi'
sarrera), baina han ematen diren adibideetan lokuzioari ez dagozkion
partikula erabilera garbiak agertzen dira: /ezin ekarri duelako, ezin
ekar dezake, //ezin geldituko gara/ ... Delako nahas-mahasaren ondorioa,
ni beldur.

Beñat