[itzul] Tocado de fiesta

Alfontso Mujika Etxeberria a.mujika a bildua elhuyar.com
Ost, Abu 24, 14:35:11, CEST 2016

Ezertarako balio badizu:

- BURUKO APAINDURIA, BURUKO APAINDURA. Tocado. "Tiara, ornamento de la
cabeza, (c.) *burukia, buruko apaindura*" Añ. 􀂑 *Mutilduko deutseezala
eureen burubak; ta emongo deutseela buruko apaindurijaren lekuban kalba
gorrija*. fB *Olg *78. *Geltzerdi bat xuria zuen, bertzea gorria, buruko
apaindura dena hegats, maipulisa ehun koloretakoa*. JE *Bur *141. *Buruko
apaindurian aisa ezagutu leiteke zenbat ames darabilten gizonak... eta
emakumeak. Neri askotan erakutsi dit nor zein dan txapelaren jazkerak eta
illien orraztuerak*. Ag *G *164s.

*buru-estalki *(Urt IV 44, Lar, PMuj), *buru-estalgi, burustalki *(Lar,
Bera app.), *burestalki *(PMuj). 􀂍*1. *Tocado (en gral.). "Islán, cierto
velo de mujeres" Lar. "Albengala, adorno que usaban los moros en sus
turbantes [...], *Mairuen buru estalkiko gala, oiala*" Ib. "Papahigo de
camino, *bideko buru estalki luzea*" Ib. v. 1 *buruko. *􀂑 *Gure
euskaldunen buru estalkija zan, da ta izango da txapela edo kapelia*. Mg *PAb
*201. *Ikusten dituzu orrako emakume arpegi ubelori, begirada sosegu,
burustalki txuri eta soñ beltzezko oriek? *Ant *EE *1884b, 284. *Emakuma
zarrenak [...] ule zuri ondo orraztuak burustalki *(toca) *zuri garbi baten
azpian gordeten zituan*. Ag *AL *10. *Alde artako aldezka osoa kendu beste
kalterik ez zion egin, eta, bide batez, buru-estalkiaren puska aundia
eraman, belarri erdia ezik *(Quijote IX). "Celada". Anab *RIEV *1928, 611
(AIr *ib. *605s *burdinezko zapela, *Ldi *RIEV *1929, 210
*buruburniki*). *Moja-etxe
bat ez dala illobia, moja-jazki bat ez ere il-kutxa. Ta buru-estalki
zuriaren barrenen iraungo dutela oraindik bi begi beltz eder maitagarriak*.
Alz *Ram *80. *Len be ezauna zara emen inguruan; baña buru-estalgi orregaz
Bilbaoko zapatrakirik ospetsuena ixan biar dozu*. Kk *Ab *II 15 (se refiere
a un casco de lancero). *Adar tankerako buru estalki tontortsua urrez eta
sedaz apaindurik zun*. Etxde *AlosT *77.

1 *buruko *(V, B, L, BN-baig, Sal, S, R; Mic, Urt, Lar, Aq 91 (AN),
Arch *VocGr,
*Dv, Foix ap. Lh, *VocB*), *burko *(Bera), *buruiko *(Bera). Ref.: A (
*buruko*); Lrq; Satr *CEEN *1969, 180. Cf. BURUKO. *I *(Sust.). 􀂍*1. *
Tocado, prenda con que se cubre y adorna la cabeza; toca, pañuelo de
cabeza. "Tocados [...] llamándolos generalmente *burukoak*"

*Alfontso Mujika Etxeberria*
<https://twitter.com/elhuyarhizk>[image:
https://www.youtube.com/user/ElhuyarFundazioa1]
<https://www.youtube.com/user/ElhuyarFundazioa1>[image:
https://www.facebook.com/elhuyar.fundazioa]
<https://www.facebook.com/elhuyar.fundazioa>

a.mujika a bildua elhuyar.com

tel.: 943363040 | luzp.: 216
Zelai Haundi, 3
Osinalde industrialdea
20170 Usurbil

*www.elhuyar.eus* <http://www.elhuyar.eus>
<https://www.elhuyar.eus/eu/site/komunitatea/bazkideak/elhuyarkide-izan>
[image:
https://www.elhuyar.eus/eu/site/komunitatea/bazkideak/elhuyarkide-izan]
<https://www.elhuyar.eus/eu/site/komunitatea/bazkideak/elhuyarkide-izan>

Mezu honek, baita erantsitako edozein agirik ere, isilpeko informazioa izan
dezake. Informazio hori jasotzeko baimena izendatutakoak baino ez du. Zu ez
bazara adierazitako hartzailea, indarrean dagoen legeriaren arabera
debekatuta daukazu informazio hori baimenik gabe erabili, hedatu eta/edo
kopiatzea. Mezu hau errakuntza baten ondorioz jaso baduzu, jakinarazi
bidaltzaileari, eta ezaba ezazu. Eskerrik asko.