[itzul] "Te escuchamos"

Agirre Garai, Jon jon-agirre a bildua euskadi.eus
As, Ira 20, 10:26:55, CEST 2016

Zuk zeuk proposatu duzu, eta idatzita esplizitatu: “Sentiberatasun soziolinguistiko pixka batez (…) komenigarriagoa iruditzen zait (…) “ahal dizkizuegu”, “diezazkizuekegu” baino (…) euskarazko testuak euskaldunoi hurbiltzeko”.

3) Juan, ez dut inola ere esan "gauzkazu" forma ulertzen ez denik (ondo irakurri, arren), baizik eta ulergarria izan daitekeela forma horren ordez ohikoagoa den beste bat lehenestea. Zuzentasun biluzia publiko zabalarentzako testuen egile batek kontuan hartu beharreko faktoreetako bat baizik ez baita. Sentiberatasun soziolinguistiko pixka batez jokatzea ere bada beste faktore bat, eta ez makala. Eta, ikuspegi horretatik ere (eta ez goian aipatutako ikuspegi semantikotik bakarrik), komenigarriagoa iruditzen zait (eta ezertan ere ez "erraz(ta)tua": zertan legoke, ba?) "entzuten/entzun egiten dizugu", "adi gauzkazu" baino; bai eta, adibidez, "ahal dizkizuegu", "diezazkizuekegu" baino. Ezen, zein da euskaraz esapide naturalena, alde handiz (eta kontsiderazio semantikoa alde batera utzita): "adi gauzkazu" ala "entzuten dizugu"? "Adi zauzkat" ala "entzuten didazu"? Arren, lan egin dezagun euskarazko testuak euskaldunoi hurbiltzeko, eta ez gugandik urruntzeko.

Nik ez dut proposatu ez idatzita esplizitatu ‘gaude’ kendu behar denik “Adi zuri” esalditik.  ‘Zuri adi’, ‘gora adi’ eta horrelakoak ohikoak dira, ‘egon’ aditzarekin. Eta marketin giro horretan egokiak. Aditzak, erabiltzeko dira, jakina, baita ahalerakoak ere. Sentiberatasun soziolinguistikorik ez dut ikusten; ez, behintzat, euskal gizarterekiko. Euskarazko testuak euskaldun osoei hurbiltzeko ere ez. Azkenean, zein hizkuntza eskakizunetarako idazten dugun erabaki beharko du idazleak, euskaldun-euskaldunei idatzi beharrean. Sarasolak zabaldu zuen adizki horien aurkako ehizaldia; bideo lotsagarriren bat ere badabil interneten, irakurtzen ez dakiten euskaldun analfabeto bi, adizkiok irakurtzeko gai ez direla, barre algaraka beren ezjakintasuna erakusten.

Kasu bera, ‘gauzkazu’ adizkiarekin. Ohikoagoa den beste forma bat lehenetsi behar ei da. Euskaldun askorentzat ohikoa da, ez dakit zein, nolako edo nongo euskalduna den ohikoagotasunaren erreferentzia. Arrazoi gehiago, erabili eta ohikoagoa izango da, zabaltzeko. Euskaldun askorentzat egunerokoa da, ‘gaukazuz’/’gaukozuz’ forman. Beste mezu batean “…gaukiez” (gauzkate) agertu da. Ez dira inondik ere ezezaguna. Baina badakigu soziolinguistika jakin batean euskaldun horiek ez direla aztergai, eta sentiberatasunik ez dutela merezi.

Azkenik, egia da ‘edun’ askotxo erabiltzen dela, ‘eduki’-ren kaltetan. Eta ‘Adi…’ erabiltzekotan, argi azaldu eta argudiatuta geratu dela uste dut ‘Adi gaude’ eta ‘Adi gauzkazu’ direla egokiak.

Jon

From: Xabier Aristegieta [mailto:allurritza a bildua gmail.com]
Sent: astelehena, 2016.eko irailak 19 11:52
To: ItzuL
Subject: Re: [itzul] "Te escuchamos"

Jon, hemen inork ez du proposatu "geniezazuke" edo "zeniezazkidake" formak zuk zure "adi zuri" proposamenean "gauzkazu" forma baztertu duzun baino neurri handiagoan baztertu behar direnik. Besteon iritziak ez karikaturizatu, mesedez.

Xabier Aristegieta

Agirre Garai, Jon<jon-agirre a bildua euskadi.eus<mailto:jon-agirre a bildua euskadi.eus>> igorleak hau idatzi zuen (2016(e)ko irailak 19 11:13):
Eskerrik asko, irakaskizunagatik, lezio kutsurik aurkitu ez badiot ere. Aire freskoa, lantzean behin.

Nik ‘Adi zuri’ emango nuke.

Arrazoiak:

1.- Esaldiaren ingurugiroak argitzen du ‘Nor’.

2.- Esaldi horrek ez dauka zerikusirik belarriaren funtzioarekin. Gehiago da ‘jaramon egiten dizugu’, edo horrelako zerbait.

3.- Laburra da; eta laburtasuna preziatua da ingurugiro horretan, baina obsesio bihurtu gabe.

Hortik aparte, eta eztabaidaren harian agertu den beste gai bati helduaz, ‘geinkizu’ edo ‘zeinkidaz’ ‘dot’ edo ‘zenduan’ bezain barra-barra erabiltzen ditugunontzat, onarrezina da ‘geniezazuke’ edo ‘zeniezazkidake’ baztertu eta horien ordez ‘ahal dizugu’-ka eta ‘ahal dizkidazu’-ka hastea. Batasunari tranpa egitea da, orain erraztasunaren bandera hartuta.

Jon