[itzul] Marratxoaren erabileraz

Alberto Martínez de la Cuadra albertomartinezdelacuadra a bildua gmail.com
Ast, Aza 9, 18:51:34, CET 2017

Wikipediak sistematizazio-saio bat egin zuen biografiak idazteko
estilo-eskuliburua prestatu zuenean, baina hizkuntza bakoitzerako
prestatutako eskuliburuak ez datoz bat zuk aipatutako puntu biei
dagokienez, zein bere alde joan baitzen. Esaterako, Euskal Wikipediak
marratxoa erabiltzen du eta zuriunea uzten du marratxoaren aurretik zein
atzetik:

«Hilda badago (biografiatua), honako formatua erabiliko dugu:

»*Ernest Rutherford, Nelsongo lehenengo baroia* (Brightwater
<https://eu.wikipedia.org/w/index.php?title=Brightwater&action=edit&redlink=1>,
Zeelanda Berria <https://eu.wikipedia.org/wiki/Zeelanda_Berria>, 1871ko
<https://eu.wikipedia.org/wiki/1871> abuztuaren 30a
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Abuztuaren_30> - Cambridge
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Cambridge>, Ingalaterra
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Ingalaterra>, 1937ko
<https://eu.wikipedia.org/wiki/1937> urriaren 19a
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Urriaren_19>) britainiar fisikaria izan
zen, fisika
nuklearraren <https://eu.wikipedia.org/wiki/Fisika_Nuklearra> aita
izateagatik ospetsua dena.

»Oraindik bizi bada, beheko hau izango da formatua:

»*Karlos Argiñano Urkiola*, nazioartean *Karlos Arguiñano* grafiaz
ezagunagoa, (Beasain <https://eu.wikipedia.org/wiki/Beasain>, Gipuzkoa
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Gipuzkoa>, 1948ko
<https://eu.wikipedia.org/wiki/1948> irailaren 6a
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Irailaren_6>) gipuzkoar sukaldari
<https://eu.wikipedia.org/wiki/Sukaldaritza>, aktore eta enpresaburua da.»

https://eu.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Estilo_gida/Biografiak

Gaztelaniazkoak marratxoa bai, baina zuriunerik ez:

«Si se conocen exactamente la fecha y lugar de nacimiento y fallecimiento
de la persona, se sugiere que el artículo comience con la forma:

»”*Diego Rodríguez de Silva y Velázquez* (Sevilla, 5 de junio de
1599-Madrid, 6 de agosto de 1660)...”

»Si la persona aún no ha fallecido, se sugiere que el artículo comience con
la forma:

Formatuari buruzko eztabaidetan aipatu zen kontsulta egin zitzaiola
Espainiako Errege Akademiari marratxoaren erabileraz:

«Aquí transcribo un correo que me envió la Real Academia Española sobre el
uso del guion:

»”Los intervalos de fechas se separan con guion y sin espacios, incluso
cuando corresponden a expresiones pluriverbales. Este tipo de unión se
reserva normalmente para las precisiones entre paréntesis: Estrabón (63 a.
C.-25 d. C.), Francisco Ayala (Granada, 16 de marzo de 1906-Madrid, 3 de
noviembre de 2009), ya que en textos discursivos suele optarse por
expresiones como del 55 a. C. al 120 d. C. o entre el 55 a. C. y el 120 d.
C.

»”En cualquier caso, se utiliza el guion (-) y no el signo (–).

»”En cuanto a la expresión de un intervalo de fechas que no se ha cerrado
por continuar en el presente, la opción más habitual, si se trata de fechas
de nacimiento y muerte, es escribir únicamente la fecha de nacimiento, si
bien es posible utilizar el guion tras la fecha de inicio y no consignar la
fecha de cierre: «Uno de los valores más firmes y menos discutidos de
nuestros matemáticos es Luis A. Santaló (1912- ) que se inició en la
investigación con una beca de la Junta para Ampliación de Estudios» (S.
Ríos La época de los investigadores [Esp. 1991]).

»”Reciba un cordial saludo.

Frantsesezkoak beste era batera egiten du, parentesirik eta marratxorik
gabe:

«Les articles de nature biographique débutent par une courte introduction
indiquant en caractères gras le nom sous lequel est connue la personne (nom
usuel véritable, éventuel pseudonyme).

»Exemple :

»*Charles de Gaulle* est un militaire de carrière et homme d'État français,
né le 22 novembre 1890 à Lille et mort le 9 novembre 1970 à
Colombey-les-Deux-Églises. Il a été président de la République de 1958 à
1969.

»Ou bien :

»*Charles de Gaulle*, né le 22 novembre 1890 à Lille et mort le 9 novembre
1970 à Colombey-les-Deux-Églises, est un militaire de carrière et homme
d'État français. Il a été président de la République de 1958 à 1969.»

Ingelesezkoaren arabera, jaioterria eta heriotza-lekua ez dira parentesi
artean urteekin batera aipatu behar, artikuluaren gorputzean baizik:

«*Birth date and place*

»The opening paragraph should usually have dates of birth and death. Birth
and death dates are important information about the person being described,
but if they are also mentioned in the body, the vital year range (in
brackets after the person's full name) may be sufficient to provide
context. For living persons, privacy should be considered (see WP:BLPPRIVACY
<https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:BLPPRIVACY>, which takes
precedence). Birth and death places, if known, should be mentioned in the
body of the article, and can be in the lead if relevant to the person's
notability, but they should not be mentioned in the opening brackets of the
lead sentence alongside the birth and death dates.»