[itzul] fotografía subexpuesta/sobreexpuesta

Xabier Aristegieta allurritza a bildua gmail.com
Ost, Urr 31, 10:32:41, CET 2018

*Esposatu*rekin ez daukat inolako problemarik; beraz, horri buruzko
guztietan ados.

*Merkatu*ri buruz pixka bat sakonduz: bai, egia da "merkatu" (aditza) eta
"merkatu" (izena) homografoak kategoria ezberdinekoak direla... baina
berdin-berdin dira homografo, ez? Alegia, irizpidea homografiarena baldin
bada, behintzat.

Niri penagarria iruditzen zait *merketu *idazteko aukerari bizkarra ematea
(nik bakarrik esaten ote nuen *merketu*?), *merkatu *substantiboarekin
bete-betean bat egitearen alde, eta halatan atea irekita uztea auskalo zer
bitxikeria potentzialei (*Ordiziko merkatuan merkatu egin dira tomateak...*
).

Uste dut pisuzko arrazoia dela salbuespen bat egiteko zuk aipaturiko
jokabide horretan ( "Oro har,* -e* bokalaz amaitutako izenondo batetik
sortzen diren aditzak *-atu* formakoak izaten dira (*luze -> luzatu; berde
-> berdatu; merke -> merkatu*)). Edo, gutxienez ere, aukera libre uzteko,
nahi duenak *merkatu *esan dezan eta nahi duenak, *merketu*. Batez ere,
ikusirik "arau" horri dagokionez zenbaterainoko malgutasunez eta
ñabardura-gradazioz jokatzen duen Euskaltzaindiaren Hiztegiak berak.
Adibideak:

   - Bai *mehetu *bai *mehatu *jasotzen ditu (azken horri *Ipar.* marka
   jarrita, baina zeharo zilegizkotzat joz)
   - *Xehetu *ez erabiltzea gomendatzen du, baina hiztegian jasota ageri
   da, eta gaitzetsi gabe, nahiz eta *xehatu*rako igorpena egiten duen.
   - *Berde*->*berdAtu*, bai; baina *more*->*morEtu*.
   - *Heze-*>*hezEtu*, ez *hezatu*
   - *Pobre->pobrEtu, *ez *pobratu*
   - *Tente->tentEtu, *ez* tentatu.*

Hori horrela, arrazoi sendoak ikusten ditut Euskaltzaindiaren Hiztegiak
merkEtu onartzeko.

Xabier Aristegieta

Hau idatzi du Alfontso Mujika Etxeberria (a.mujika a bildua elhuyar.eus)
erabiltzaileak (2018 urr. 31, az. (09:24)):