[itzul] la felicidad es la debilidad bien acompañada

Juan Garzia Garmendia juangarzia a bildua gmail.com
Ost, Maiatza 29, 12:08:43, CEST 2019

Guztiz harrigarri gertatu zait inork ez jartzea zalantzan "baina"
erabiltzea hor, gaztelaniaren perfektutasuna betiere gordetzearen izenean
("Ahultasun" horretaz, deus ez ele) arbitrariotasun erabatekoari atea
zabal-zabal irekiz interpretazioan,, hemen esplizituki ageri denez:

<<"baina" adbertsatiboa ez da jatorrizkoan formalki ageri, baina zeharo
presente dago oharmenean, eta euskaraz beharrezkoa iruditzen zait>>

Zertan gelditzen gara? Erdarararen formulazioari lotu, ala geure apetazko
interpretazioari?

Matxadoren boutade poetikoa ekarri dit hori gogora, Shakespeareren soneto
bat oktasilabotan "itzuli" zuelarik, esanez ez zela hori "jatorrizkoak
zioena, baina bai esan nahi zuena".

Hartara jarrita, eufoniari begiratuko nioke nik aukeran auzi dugun
esaldiari, ez baitakit inor konturatu den (ezohartuan nabarmen eragiten
duen arren) "la debilidad bien acompañada" ez dela besterik gabe sintagma
bat, baizik eta endekasilabo kanoniko bat, seigarren silabako monosilaboan
daramalarik azentu metriko nagusia (hortik atera nezake, hartara jarrita
betiere, hitz hori dela semantikoki azpimarratua ere). Aurrekoa heptasílabo
bat da (endekasilaboarekiko konbinazio tipikoa metrikan).

Esaldi osoak, izan ere, eta bistan denez, tonalitate "literarioa" bilatzen
du, aforismoarena edo, eta, hala bada, kontuan hartu behar luke hori
itzulpenak; alegia, esaldi paralelo baina bestelako batean ez bezala: "la
solución es agua con vinagre".

Zertara datorren nire maiseatze hau? Bada, hara: Xenpelar eta Leizarraga
lagun geure metroz esanda, hau gogoraraztera: "Hasieratik pentsatu: / Zer
den, zuk hala translatu".

Beste modu prosaikoago batean esanda: generoa, estiloa eta xedea
itzulgaiaren osagai dira, oinarri-oinarrizkoak. Gainerakoa, gramatika
barne, gero dator.

Eta bai, lasai, nik ere eman dezadan neure BAT  zuentzat maiseagai, puntu
luzean:

Zorion dugu ahultasuna lagun duena laguna.

Hau idatzi du Dionisio Amundarain (itsasondo9 a bildua gmail.com) erabiltzaileak
(2019 mai. 29, az. (10:53)):