[itzul] Dolor imposibilitante

Bittor Abarzuza bittorbe a bildua gmail.com
Ost, Eka 23, 10:35:31, CEST 2021

Mila esker bioi hain sakona izan den informazioarengatik. Betiere, euskaraz
ikasten da ikaragarri foro honetan eta pribilegiatua sentitzen naiz bertan
parte hartzen.

Intonazioari eta prosodiari dagokionez, nire ahoskera gutxienez nahiko
nahasia eta hirikoa da, ama zendu zenetik batez ere (ultzameraz mintzatzen
baitzen). Hala guztiz, jakina, zuzentasuna behar da eta aunitzez goxoagoa
eta ulergarriagoa da euskara zaharra, nire uste apalean, nire euskara
berria baino.

Edozein delarik ere, egia da gure "hiztegitxoa" osatzeko (osasun arloko
langileok, zeladoreok eta erizain laguntzaileok badugu jakintza aditu bat
beste arloetan ez dutena, ez pentsa...) aski dela oinarrizko
informazioarekin, nik uste. Dena den, momentuz ondoko erabakia hartu dut
eta gero gerokoak, ze, hiztegia orraztu eta findu behar da, eta,
horretarako batzorde tekniko bat osatu, homologatzeko lana bere gain hartu
behar duena. Hiztegi praktiko bat bada ere, irizpide teknikoetan oinarritu
behar da lexikografia eta hiztegigintzari dagokionez, gehi zuzentasuna,
egokitasuna eta abar, eta abar; zalantzarik gabe. Horretan nago, momentuz
kontaktuak egiten: UZEI, Osasungoa Euskalduntzeko Erakundea, Nafarroako
Gobernuaren Itzultzaileen Atala, NUP/UPNA, EHU/UPV, Elhuyar... beno,
Elhuyarreko lagunekin ez naiz harremanetan jarri, oraindik. Norekin solas
egin beharko nuke?, Alfontso.

Zuetako norbait animatzen da batzorde horretan aritzeko? Badakit zuek,
Alfontso eta Xabier, bi krak zaretela kontu hauetan, (ez da koipekeria,
egia baizik); zorrotzak eta finak, behar den moduan euskara zainduko
badugu. Eta bada horrelako lagun gehiago foro honetan, jakina.

Edozein irizpide ongi etorria izanen da, jakina, pribilegio hutsa!

Luze "katramilatu" gabe, hona hemen behin behineko erabakia:

min, oinaze

haur-min/haur min edo erdiminak; ahoko mina; erdiminez / erdiminetan egon;
eztarriko mina; haginetako mina; buruko mina; bizkarreko mina

bihozmin, dolu, dolumen, nahigabe, saminaldi, samintasun, tormentu

min sor

minantz, mintzurri

min gogaikarri

*ezintasuna dakarren min, ezintasun eragile, min ezintzaile** edota
desgaitzaile*

*ezinbiziko min*

mingarri, samin, samingarri, oinazetsu, oinazegarri

*Gorputz zauri minek jana. Min sentipenen hartzaileak.*

min egin/eman; oinazea(k) egin/eman;

minberatu (minberaturik egon)

*Begiak minbera zituela. Besoak minberatuak zituen.*

mingarriki

dolor

dolor de parto; dolor bucal; estar en dolores de parto; dolor de garganta;
dolor de muelas; dolor de cabeza; dolor de espalda

dolor psíquico, duelo, tormento

dolor sordo

dolorcillo

dolor molesto

*dolor imposibilitante*

*dolor insoportable*

doloroso

*Cuerpo lacerado por dolorosas heridas. Los receptores de las sensaciones
dolorosas.*

causar dolor

hacerse delicado/da, sensibilizar(se), enconar(se) una herida,
lastimar(se), herir(se) (estar dolorido)

*Con los ojos doloridos. Tenía los brazos doloridos.*

dolorosamente

Hau idatzi du Xabier Aristegieta (allurritza a bildua gmail.com) erabiltzaileak
(2021 eka. 22, ar. (18:42)):