[itzul] Beste bi

Alfontso Mujika alfon a bildua elhuyar.com
Or, Maiatza 26, 16:11:13, CEST 2006

<Dena den, ez al zaie arau hori soilik forma ihartuei aplikatu behar?>
galdetu du Ińigok.

Nik esango nuke ezetz. Hor dugu Euskaltzaindiaren 25. araua:
<<<<<<
II.3. Loturik idaztekoak diren hitz elkartuak
a) Jarleku moduko elkarteak (aditz-erro + izen): egongela, aldagela,
abiaburu, helmuga,
idazmakina, mintzapraktika, salneurri, irakasmaila; agerbide, eskabide,
jokabide, komunikabide;
agerraldi, egonaldi, emanaldi; galdegai, irakurgai, osagai; pausaleku,
sorleku; biltoki, geltoki,
erakustoki; jokamolde, pentsamolde; aztergune, lehiakide, sortalde, idazlan,
ikerlan; ikasgela,
ikastetxe. Salbuespenetarako, ikus AAAren 10. atala.

Eta AAAren 10. atalak, arauan aipatu bai baina arauan bertan ez dagoenak,
honela dio:

<<<<<
Hitz-erabide emankorra eta erraz ulertzekoa izanik ere ez da komeni, ordea,
neurriz gain hartara jotzea inoiz edo behin agertu ohi diren 'elikaiturri',
'ebaluatalde' edo 'informabulego' gisakoak, esate baterako, ez dira
gomendagarri. Hobe da, horrelakoetan, bestelako elkarte-moduez baliatzea edo
are sintagma-eraikuntza libreagoetara jotzea: 'elikadura-iturri' (edo
'elikatzeko iturri'), 'ebaluazio-talde', 'informazio-bulego'. Hiztunaren
senak asko dezake, noiz bide batera jo edo noiz bestera erabakitzeko. Baita
kasuan kasuko komenentziak ere: erdarazko 'aparato excretor' esateko
han-hemen erabiltzen den 'iraitz-aparatua', adibidez, ez da gomendagarri;
hobe da, 'Iraitz' izeneko hainbat haur eta gazte kontuan izanik,
'iraizte(ko) aparatu' modukoetara jotzea.

Salbuespenetan adibide hori izanda ere, begira gero Hiztegi Batuak zer
dakarren:
'iraitz-aparatu edo iraitzaparatu'

Beraz, nire ustez, araua garbi dago, baina neurria hartzea da kontua.
Alegia, araua arau da, eta, aparte, salbuespenak daude Hortaz, hitz-juntura
ilunak edo oso luzeak (ikas-helburu, ikus-seinale) marratxoz eman bai, baina
'ikuseremu, ikusarreta, ikusangelu, ikuspuntu, ikusbitarte, ikusmolde'
formei ez diet nik inolako iluntasunik ez zailtasunik 'ikus-ten'.

Alfontso Mujika
Elhuyar Hizkuntza Zerbitzuak