[itzul] ER: Hika

jon-agirre a bildua ej-gv.es jon-agirre a bildua ej-gv.es
Ost, Aza 21, 17:54:59, CET 2007

Sakon sartu barik, merezi duen arren, argitasun apur bat eman nahi dut esan duzun gauzatxo batez: "... maskulino ustezko neutroaren faltsutasuna...".

Konforme. Gaztelaniaz, behintzat, ez dago maskulino neutrorik. Maskulinoa maskulinoa da eta neutroa neutroa, nahiz eta normalean forma bera hartu. 'Es bueno que vengas' esaldian 'bueno' ez da maskulinoa funtzio neutroan. Horrelakorik ez da existitzen. Neutroa bera da. Latinezko bonus, bona, bonum maskulino, femenino eta neutro formalki diferenteek hurrenez hurren bueno (maskulinoa), buena (femeninoa), bueno (neutroa) eman dituzte. Baina gure begi sexistek 'bueno' eta 'buena' baino ez dute ikusten.

Bestalde, hitanoaren erabilera bitxi hori zergatik den hala aztertzea interesgarria da, ea sexismoak eragindakoa den ala ez jakiteko. Dena den erabiltzaileak sexismoa sentitzen ez badu, baztertuta sentitzen ez bada, ez diezaiogun bazterkeria sentimendua piztu "kausa" hutsagatik besterik gabe. Erabilera horrek bazterkeria sumarazten badu, orduan zuzendu beharko litzateke. Baina kontuz, garai batean "emakume" hitza sexista zela aldarrikatzen zen eta "andere" bultzatzen. Ez dakit muturreko sexismo jarrera horiek indarrean jarraitzen duten ala ez. Baina muturrak mutur...

Jon (txinparta gutxi sortu guran)

-----Mensaje original-----
De: itzul-bounces a bildua postaria.com [mailto:itzul-bounces a bildua postaria.com] En nombre de Arrizabalaga, Bakartxo
Enviado el: miércoles, 21 de noviembre de 2007 17:25
Para: ItzuL
Asunto: Re: [itzul] ER: Hika

Barkatu, Juan, badakit zer esan nahi nuen ez zela erraz ulertzen, ez bainuen, hain zuzen ere esaten. Galdera moduan jarri dut bi bider, ea inork erantzuten zuen, ea galderari jarraitu eta horren gaineko gogoetaren bat entzuteko (irakurtzeko) aukera ematen zidan. Espero nuen gogoeta ez zait etorri, baina arte horretan hasierako "zer hartu behar da?"tik usadioraino iritsi gara bederen (eta sartu berri den azken mezuarekin haratago ere bai, Larrinagaren ekarpenak nik bilatzen nuen gogoetaren puntu bat atera baitu plazara).
Ez dut inondik ere usadioa ukatu nahi. Kausa diozu eta kausa, bai, kausa nahi nuen bilatu, usadioaren kausa, usadioa zehazki zeren usadio den aztertu, ezagutu; hortik galdera.
Galderaz besteko zerbait esatera, lehenean atera zaidanaz gain (femeninoa erabiltzeko proposamena, alegia), plazaratu diren beste erantzunak irakurriz bururatu zait ere gizonezkoa dela solaskide nagusia, edo solaskide orojakile, gure barruan daramagun superni moduko hori gizonezkoa dela.
Arte horretan Asierrek beste ohar bat egin du, eta horri heldu eta nire hasierako oharrari lotuz, esan beharrean naiz, han-hemenka jendeei sexismoaz mintzatuz hamaika bider entzun dudala euskara ez dela sexista, genero marka ez duelako. Oso zabaldua den ustea da.
Hizkuntza sexistak eta sexista ez direnak bereiztearen zentzugabea alde batera utzita, gure hizkuntzaz dugun ideia eskasaz ohartzeko balio izan zait esate hori. Horregatik galdetzen nuen zergatik eta zergatik.
Hona iritsita, eta gaur egun, gai hori dela eta edonor errudun edo kolokan senti daitekeela jakinik, betiko edo ohiko erabilerak eztabaidatutakoan erabiltzaileak ere zalantzan jarri nahi ez ote direnaren beldurra sor daitekeela jakinik, esan beharko dut ere inor sexista den edo ez den ere ez zaidala gaia iruditzen, azken finean sexismoak euriak baino blaituagoak baikaitu hezur-mamietaraino guzti-guztiok.
Horregatik jakin nahi dut zer den irudizko solaskide hori, zergatik zaion toka egiten, nondik datorren usadioa eta zer esan nahi duen zehazki tokako edo nokako esaldi batek.
Gaztelania aipatu du Asierrek, maskulinoa eta neutroa bateratu eta femeninoa salbuespen gisa aurkezten dituzten analisiak egiten direla esanez.
Analisi horiek hizkuntza gehienetan agertzen dira eta nagusi izan dira orain artean. Analisi horiek faltsuak direla agertzen ari da feminismoaren analisien bitartez hizkuntz horietan guztietan. Euskarazkoan ere berdin gertatzen dela iruditzen zait. Ikusi ez dut oraindik gauza gutxi batzuetan besterik ikusten, aztertu faltaz, materiala jorratze faltaz, baina maskulino ustezko neutroaren faltsutasuna beste hizkuntzetan bezala antolatua dela izateaz gain, hitanoan generoen banaketaren azterketarako material berezia, orain artean beste hizkuntzetan esan denaz haratago doana badela iruditzen zait ere; hortik galdera etengabea.
Erabilera partikularrak diozu, baina erabilera partikular oro testuinguruari loturik gertatzen da; ezer ez da erabat partikular eta ezer ez da erabat orokor, erabilera partikularrei lotu gabea, eta arras zaila da non partikularra eta non ingurunea hasten diren zedarritzen; horregatik iruditzen zait nor bakoitzaren erabileraren kontzientzietara behin eta berriz jo behar dela, zer bakoitza zer den eta nor bakoitza nor den jakitera, edo jakitearen zantzuren bat husnatzera, bederen, iritsiko bagara.
Zer esan nahi nuen galdetzen didazu.
Toka eta noka erabiltzerakoan, sexuaren metaforarekin nolako kontzientzia dugun galdetzen ari nintzen, bai eta norbanakoaren mintzo bakoitzean ingurunearen eraginaren kontzientzia zenbateraino agertzen zen.

Uste eta hipotesiak luzatzen ez natzaizu hemen hasiko, mezu baterako benetan luzeegi bailitzake. Gainera dagoeneko dexentez gain luzatua dut mezua.
Barka, beraz, aurreko mezuetan esan gabekoa eta honetan esaniko demasa.
Bakartxo