[itzul] Emprender (berriro ere bueltaka)

Bittor Hidalgo bittorhidalgo a bildua euskalnet.net
Ost, Ots 10, 10:27:00, CET 2010

Egunon. Ni ez naiz adituegia hiztegi kontuetan (ere), baina itzuli behar
izan ditut behin edo behin "emprendedor" eta "emprendizaje" hitzak, eta
aurkitu dut gure hiztegietan "ekintzaile" lehen hitzaren ordain, eta
hortik bigarrenarentzako erabileran "ekintzailetza". Baina niri ere ez
zaizkit inoiz egokiegiak iruditu (nahiz orain ez naizen gogoratzen nola
konpondu ditudan arazoak), baina oraingo eztabaidaren harian sartuta,
nik ere garbi daukat -eta hala neukan itzulpenak egiterakoan-, gure
arteko gaur eguneko erabileran EKINTZAILEA ez dela "inoiz" izan
"emprendedor" (Larramendik honen ordain ere ematen duen arren -OEH-),
baizik eta "activista"-rena, honen zentzu guztietan -baita "gasolina"
usaina duenarena ere-, eta bereziki "ekintza asko-edo egiten dituena"
edo. Eta gure hiztegietan "activista"-ren ordain ageri da batez ere.
Sinonimo hiztegietan ere UZEIk erabat parekatzen ditu biak, eta Adorezek
era antzera, "ekintzaileren" sinonimo ematen ditu "aktibista, ekintzari,
ekinkide, militante", beste adiera batean "lehiati, lehiatu, saiatu"
ematen badu ere.

Esan nahi dudana da, niri oso kontzeptu desberdinak irudikatzen
zaizkidala garunean, "ekintza asko egiten duen pertsona" ("ekintzailea",
"ekintzailetza" garatuko lukeena), eta beste bat "enprendedorea",
"entrepreneurra", zein ez den, eta nik ez dudan ulertzen,
"ekintzailetzat", baizik eta ekimen berriei ekiteko gaitasuna, joera,
erraztasuna-edo duen pertsona, gauza eta proiektu berriak, maiz
besteentzat zailak edo arriskutsuak direnak ere, abiatzeko gaitasuna duena.

Horregatik, eta ikusiaz "emprendedoreak" niretzat ere asko duela
"ekitetik", baina ez hainbeste "ekintzatik", egun hauetan pentsatu dut
agian hitz hauek emateko hobe genukeela EKIN soiletik abiatzea (hain
zuzen, "egiteko berrietan lehiaz jardun, hasi edo lotzea"-edo -EH-), eta
ez EKINTZAtik (hau da "egiteko ahalmenaren aguzatzea" edo -EH-). Horrela
agian, "emprendedor" EKILE eman genezake (nahiz hitza bera ez den inoiz
ageri OEHn, ez honen corpusetan, ez XX. Mendeko Corpusean, eta ezta
Klasikoen Gordailukoetan), baina bai, Euskal Prosa Gaur-eko zenbait
itzulpenetan (I. Uribarri -Kant-, I. Iñurrieta -Montesquieu-, Amuriza
-Lukrezio-, J.M. Lekuona -Eckhart-Tauler-) eta I. Bordaren testuetan.
EKILEa litzateke, ekiteko gaitasuna erakusten duena (ez "ekintzailea",
beste konnotazio aktibistagoak dituena beti), eta EKILETZA litzateke
"ekilearen" gaitasuna bilduko lukeena, "enprendizajea" (eta ez
"ekintzailetza"). Nahiz 3000 Hiztegiak "*insistente, obstinado/da*"
ematen duen "ekile", eta Euskaltermek "agente" gisa jasotzen ("ekile
ekonomiko"). "Batere hiztegitan ez da jasotzen "ekiletza".

Ez dakit ze iruditu dakizuekeen, baina niri inpresio hobea ematen didate
(orain behintzat) terminook. Nahiz kontuan hartu beharreko beste arazo
bat ere baduten, OEHk dioen legean EKIN aditza ia soilik
hego-medebaldean edo erabili izan delarik, eta oso gutxi, eta oso
aspaldi baino ez iparraldean.

Ondo izan

Bittor

Gotzon Egia(e)k dio:

> Arazoa ez dago, beraz, hitzetan, gure begietan baino. Ez dakit
> «ekintzak» zer duen gasolinatik. Orotariko euskal hiztegia:
>
> ekintza (V-gip, G-azp-goi; Añ, H (ekh-)). Ref.: A; Gte Erd 191.
>
> 1. Acción, obra, actividad. "Exercicio" Añ. "Empresa" A. "Baserriaren
> aldeko ekintza (G-azp-goi)" Gte Erd 191 (s.v. kanpaina). v. ekite. Tr.
> Documentado en CatBurg y en textos meridionales desde 1930. En DFrec
> hay 396 ejs. (más 3 de ekintzabide), todos ellos meridionales.
> Urrikarimenezko ekintzak. CatBurg 13 (Añ CatAN 15 obrak). Joskillaen
> [...]

Bittor Hidalgo Eizagirre
Gaztelu kalea, 25, 4.A
20013 Donostia (Gipuzkoa)
Euskal Herria (Espainia -gainezarpenez-)
Tfnoak: 943326855 // 655728290
posta-e: bittorhidalgo a bildua euskalnet.net