[itzul] Laranjarena/ laranjazkoa?

Juan Garzia Garmendia juangarzia a bildua gmail.com
Ost, Ots 9, 15:22:31, CET 2011

<<"laranjazko zukua" ondo legoke, osagai bakarra laranja delako eta hori
besterik ez da erabiltzen.

Ez ba: "laranjazko zukua" ez da inondik inora ere egokia (sintaxi hutsez
ongi eratua izan arren) orain arteko euskaran.

Teorizazio teorikoak asko teoriza daitezke, baina "laranja(ren) ura/zukua"
ez da "harrizko etxea" bezalakoa hizkuntzarentzat. Era berean "txekorrezko
haragi/okela"rik ere ez dago zerupe honetako euskaran.

Halako soiletan, ez da dudarik: hitz-elkartea da ohikoena, eta, bestela,
"zeren (ur/haragi)a". Lehen osagaia konplexua denean, hor sortu ohi da
zalantza, hiruko elkarteak bakan baino ez baitira erabiltzen ("arrosa gorri
sorta"): ?patata-arrautzopil ogitartekoa.

Kasu horretan, ahal dena egiten da; batez ere, bide hoberik ezean, "zeren
ura/haragia" ez bezala, "zeren ogitartekoa" naturala ez den kasuetan,
"ogitarteko bat, zerena/zerekin" eginez:

bokadillo/bokata bat(,) patata-tortilla(re)na/tortilla(re)kin

Eta hor izaten da arriskurik handiena asmakerietarako:

*patata-tortillazko bokata bat
*lursagar-arrautzopilarekiko ogitartekoa
 *lursagar-arrautzopildun ogitartekoa

Eta abar.
Zure euskaldun zinezko horiek dute, bada, Amaia, espero izatekoa zenez,
arrazoia. Bestea, euskara berria da, izatekotan... Edo garbiago esanda,
ausar nadin, euskara txarra, besterik gabe.

Hori bai: inork ezin bermatu euskararik txarrena nagusitu(ko) ez denik eta
orain arteko egokiena arkaismo pedante bilakatu(ko) ez denik.

Hori gertatu(ko) bada ere, ordea, ez diezaiogun geuk gehiago lagundu.