[itzul] Banatzaileak

Elhuyar Fundazioa elhuyar a bildua gmail.com
Ast, Ots 17, 12:52:07, CET 2011

Nik ulertzen dudan moduan, milakoak dituzten zenbaki biribilei baino ez
dagokie erabilera hori, hau da, ehunekorik, hamarrekorik eta batekorik ez
dutenei:

mila bana, bina mila...hamabina mila...hirurogeita bosna mila...ehuna
mila... berrehuna mila...

(1000, 2000, 12.000, 75.000, 100.000, 200.000...)

Alegia,  eskuinetik hasita hiru zero dituzten zenbakiei baino ez dagokiela.
Beraz, gainerakoak:

1001 = mila eta bana

1012 = mila eta hamabina

1300 = mila eta hirurehuna

3576 = hiru mila bostehun eta hirurogeita hamaseina

25.700 = hogeita bost mila eta zazpiehuna

Amaiaren adibidean, horrenbestez: "lau mila eta bostehuna euro".

Zentimoak daudenean, berdin: "bost euro eta hogeita bosna zentimo"

Euskaltzaindiaren arauak aipatzen ez badu ere, uste dut MILA hitzaren
jokabide bera dagokiola MILIOI hitzari ere ("milioi bana" zalantzarik gabe,
jakina. Gainerakoei buruz ari naiz):

bina milioi, hamabina milioi, ehuna milioi...

(eta ez: *bi milioina, *hamabi milioina, *ehun milioina...)

Beste hainbeste BILIOI eta TRILIOI hitzekin ere.

Idazkera hibridoari dagokionez (zenbaki arabiarrak eta letrak nahasian
erabiltzea), zenbaki "txikiak" izanez gero, hobe genuke testuaren barnean
dena letraz idaztea. Hau da, "mila bana", "bina mila", "hamabina mila"
idatziko nuke, eta ez nuke idazkera hibridoa erabiliko. Nolanahi ere, testu
berezi (berezi-berezi) bat banatzailez josita balego, edo zenbaki banatzaile
"handiak" balitu, ekonomiaz, zenbaki arabiarrak erabili beharko genituzke.
Orduan, Amaiak aipatzen duena onargarria iruditzen zait. Hau da:

275.000na ("berrehun eta hirurogeita hamabosna mila" irakurtzeko)

1.348.000na ("milioi bat hirurehun eta berrogeita zortzina mila"
irakurtzeko)

Egia da idazkera hibridotik ez dela irakurketa erreala zuzenean ateratzen,
baina ez dago beste aukerarik. Horrelakoak gertatzen dira beste kasu hauetan
ere:

"1 m, 1 A" idazten dugu fisikan, baina badakigu "metro bat, ampere bat"
irakurri behar dugula (eta ez , jakina, "*bat metro, *bat ampere").

"4.750.000 bat urte lehenago" idatz dezakegu, baina badakigu "lau milioi
zazpiehun eta berrogeita hamar BAT MILA urte lehenago" irakurri behar dugula
(eta ez "lau milioi zazpiehun eta berrogeita hamar mila BAT URTE lehenago").

Alfontso Mujika
Elhuyar Hizkuntza Zerbitzuak