[itzul] Banatzaileak

Juan Garzia Garmendia juangarzia a bildua gmail.com
Or, Ots 18, 18:56:59, CET 2011

Niri, Amaia, Fernandori bezala, iruditzen zait mugatuagoa dela
"(ba)-na"ren esparrua.

Zehazkiago, esango nuke (eta eman diren adibidide seguru samarrek ez
dute hori gezurtatzen), ergatiboarekin eta datiboarekin lotua dela:

"jokalariek baloi bana ekarri dute"
"jokalariei balio bana eman zaie"

Izan ere, bestelako kasua ageri bada, kasu gramatikalok erakartzen
dute "(ba)-na":

"jokalarientzat, balio bana ekarri dute" (bakoitzak bat, eta ez
(ezta?) bakoitzarentzat bat)

Eta, halakorik ezean, ez da zuzena esaldia:

*jokalariekin, baloi bana etorri zen.
*geletan (A gelan eta B gelan), jokalari bana sartzen dira / banak
egingo dute lo

Anbiguotasun bakarra, hala, kasu gramatikal biak batera doazenekoa da:

baloi/sari/... bana eman diete jokalariei (bakoitzak/bakoitzari bat)

Absolutiboan, objektuak badarama "(ba-)na, ergatiboari dagokio noski
banakotasuna:

"jokalariek baloi bana ekarri dute"

Ergatiborik ez bada, beste kasuren batean joan daiteke sintagma, baina
absolutibozko subjektuari dagokio noski banakotasuna:

"jokalariak gela banatan/banatara daude/doaz"
"sagar banarekin pozik zeuden"
"dorre banaz koroaturik daude etxeok"
"bana (NOLA) doaz"

Gainerako, kasuetan, hots, subjektutik eta  datibotik kanpo, kontuak
oker atera ez baditut, ez da zuzena"-na".

Esan bezala, hala ere, ez da arazorik,
"bakoitzarentzat/bakoitzarekin/bakoitzean/bakoitzera/... hainbeste"
joskera baita egoki, bai horretan, eta bai (sinestadazue) "-na" ERE
egoki den kasuetan:

"bakoitzak/bakoitzari/bakoitzarekin/bakoitzarentzat zazpi"

Nik ezagutzen dudan orain arteko euskaran, behintzat, halatsu (izan)
dira gauzak.

Beharbada, oker ibiliko ziren euskal hiztunak, eta argituren batek
esan beharko die gaizki aritu direla edo bereizkuntza sofistikatuegiak
direla halakoak oraingo euxkaldunentzat, baina errealitatea ere apur
bat kontuan hartu beharko litzatzeke hizkuntza maiseatzean...

Nire hau, nolanahi ere, intuizioari forma emateko saio bat-bateko bat
baino ez da, eta egin liteke, ziur aski, deskribapen hoberik. Ni neu,
konformatzen naiz esatearekin "bakoitza- bat" guztiak ezin direla (edo
zirela) mekanikoki "bana" bihurtu. Zehazkiago, eta berriro:
"bakoitzak/bakoitzari bat" bakarrik ordeztu daitezke "bana"z.

Jakina: oinarri horretan gauzak garbi ez badauzkagu, despiste-maniobra
gertatuko zaigu gero  zenbaki konplexuak "-na"rekin lotzeko zer hori.

Agur bana (zuei, bakoitzari bat), eta mila zorion bakoitzarentzat.