[itzul] BEZ

Xabier Aristegieta allurritza a bildua gmail.com
Ast, Mar 15, 14:10:16, CET 2012

Kaixo:

Beheko mezua lehen bidali dut, baina, dirudienez, problemaren bat dago
eta ez da iritsi. Horregatik, berriro bidaltzen dut:

Ni nahiko etsita nago letra larrien afera osoki arautzeko modua
egoteaz, egia esan.

Badaude kasu argi batzuk non inork ez baitu zalantzan jartzen letra
larriak nahitaez erabiltzekoak direla; adibidez, pertsona- eta
leku-izenak idaztean. Baina, hortik kanpo, badago eremu zalantzagarri
oso zabal bat, non, nire iritziz, letra xehearen ordez letra larria
erabiltzea testugilearen erabakimenaren baitan utzi beharko
litzatekeen.

Izan ere, kasu askotan, letra larrien erabilera ez da, nire ustez,
ortografia-kontu huts bat, baizik eta harago ere heltzen da: letra
larriak adierazpen-baliabide bat dira, testugileak bere esku duena,
hitzei itzal semantiko jakin bat emateko, edo hitz horiei buruzko
ikuspegi edo jarrera bat irakurlearenganatzeko. Gehienbat ari naiz
letra xehearen ordez larria erabiltzeko erabakiaz. Eta, letra larria
adierazmolde bat den heinean, eta ez ortografia hutsa, agian merezi du
gogoeta egitea ez ote den testugilearen adierazpen-askatasunari mugak
jartzea izango, letra larrien erabilerarako baimenak eta debekuak
ezartzea. Nolabait, zerrenda itxiak egiten hasiko bagina bezala
substantibo bakoitzari atxiki dakizkiokeen adjektibo konkretuenak
(aski muturreko adibide bat jartzearren, noski).

Horregatik, norbaitek idatzi nahi baldin badu, esate baterako, "Ezina
Ekinez Egina", hor letra larriek sententzia-kutsu bat ematen
dutelako-edo, nik ez nioke halakorik debekatuko testugile horri. Beste
hainbeste "nire etxekoek Leialtasuna goraipatzen zuten ororen
gainetik" esaldian, adibidez.

Zergen izenei gagozkiela, esango nuke letra larrien erabilerak
nolabait ordeztu egiten duela komatxoen erabilera, eta, horrela,
argiago ikusarazten diola irakurleari letra larridun hitz-multzo
horrek kontzeptu edo erreferente gisa duen aurretiaz definituriko
izaera. Adibidez, testu batean komatxorik edo letra larririk gabe
ikusten badugu, eman dezagun, impuesto de transmisiones patrimoniales
y actos jurídicos documentados, pentsa genezake, zerga hori ezagutzen
ez badugu, adierazpide hori dela, besterik gabe, zerga jakin bati
testugileak bere hitzetan eman dion unean uneko izendapen soil bat,
eta ez, egiazki den bezala, zergaren izena bera.

Xabier

BECERRA ITURGAITZ, Juan Mari<jmbecerra a bildua gipuzkoa.net> igorleak hau
idatzi zuen (2012-03-15):