[itzul] zuk ez bestek

Alfontso Mujika Etxeberria a.mujika a bildua elhuyar.com
As, Api 30, 16:23:15, CEST 2013

MORFOSINTAXIA (Patxi Petrirena; EIMA, Hezkuntza Saila)

*Besterik** nola komunztatu*

Euskaltzaindiko Gramatika batzordearen gomendio baten arabera[1] <#_ftn1>, *
besterik* erabiltzean, aditzak singularrean behar du honelako kasuetan ere:

(427)      a) *Ariketak besterik ez *ditut* egin.

                b) Ariketak besterik ez *dut* egin.

Izan ere, aditzak *besterik*ekin egiten du komunztadura, eta ez haren
ezkerreko sintagmarekin[2] <#_ftn2>. Are nabarmenago ageri da hori
pertsona-izenordainekin, lehenbiziko nahiz bigarren pertsonakoak sarturik
ere aditza hirugarren pertsonan jokatzen baita:

(428)      a) *Zu besterik ez *zaitut* maite.

                b) *Zu besterik* ez *dut* maite.

Bestalde, *besterik*en* *aurreko izena absolutiboan erabiltzen da beti;
beste kasu batean badago, *baino* eta *baizik* baliatu behar dira, horiek
kasu guztiak onartzen baitituzte:

(429)      a) **Zurekin besterik* ez du nahi.

                b) *Zurekin baizik* ez du nahi.

                c) *Zurekin baino* ez du nahi.

Adierazpide egokiak dira, jakina, «Zurekin bakarrik nahi du» eta «Zurekin
beste inorekin ez du nahi» ere.

(430)      a) *Interneten, *% 12k besterik* ez du erabiltzen euskara.

                b) Interneten, *% 12k baizik* ez du erabiltzen euskara.

                c) Interneten, *% 12k baino *ez du erabiltzen euskara.

Absolutiboaz gainerako kasuekin *beste-* erroa erabiltzekotan, bi bide
deklinabide-atzizkia errepikatuz beti (431c, 432c), eta *beste* bera
deklinatzea, izenordearekin batera (433, 434):

(431)      a) **Zuk besterik* ez daki.

                b) **Zuk besterik* ez dakizu.

                c) *Zuk beste inork* ez daki.

(432)      a) **Zuri besterik* ez diot esan.

                b) **Zuri besterik* ez dizut esan.

                c) *Zuri beste inori* ez diot esan.

(433)      *Zuk bestek* ez daki.

(434)      *Zuri besteri* ez diot esan.

Kasu batean, hala ere, aditza pluralean ematea nahitaezkoa da:
*besterik*pluraleko subjektu baten atributuan doanean:

(435)      a) *Horiek* aitzakiak besterik ez *dira*.

                b) *Horiek* ez *dira* aitzakiak besterik. (‘Horiek aitzakia
hutsak dira’).

*Baino* eta *baizik* ez dira *besterik* bezala jokatzen, numeroari
dagokionez: haien aurreko elementuarekin numero-komunztadura egiten du
aditzak:

(436)      Boterearen *ikurrak* baizik ez *dituzte* errausten.

JAGONET

*besterik*

*Izenburua:**besterik*

*Galdera:*
*Ariketak besterik ez dut egin* ala *Ariketak besterik ez ditut egin*? Biak
dira zuzenak?
*Lau gizon besterik ez ditut ikusi.*
*Zuk esan zenituenak besterik ez nituen entzun.*
*Besterik* honek egin dezake komunztadura pluralean, ala singularra baino
ez du onartzen?
*Lau gizon ikusi ditut, besterik ez.*
*Zuk esan zenituenak entzun nituen, besterik ez.*

*Erantzuna:*Ez da araurik eman auzi horren gainean. Gramatika batzordeak
Areatzako txostenean aurkeztutako arau-proposamenak honela dio:
*Besterik*ek ezkerretara daraman osagaia absolutiboan bakarrik joan
daiteke, "absolutiboa + besterik ez + aditza" egituran.
Horrelakoetan perpauseko aditzak *besterik*ekin egiten du komunztadura, oro
har:
a) Pertsonari dagokionez, dudarik gabe (*zu besterik ez dut maite*).
b) Numeroari dagokionez ere, hori da gomendioa (*ez zegoen bakar batzuk
besterik*).
Gogoan izan "x + beste" bezalako egiturak kasu guztietan erabil daitezkeela
eta bi sintagmak kasu berean joango direla:
*Zuk bestek ez dit esan.*
*Gertaturikoa ez diot zuri beste inori esango.*
*Asteburuetan ez omen zara mendira beste inora joaten.*