[itzul] dialektologia eta itzulpengintza

jon-agirre a bildua ej-gv.es jon-agirre a bildua ej-gv.es
Or, Ots 8, 10:26:31, CET 2013

Bai, badakit zein euskaltzain diozun. Ez luke eragozpenik jarriko izena emateari, baina nik ere ez dut esango nor den. Polemikazalea bada, bai. Hala ere, adibide horixe bera hartuta, beste testuinguru  batean ematen du euskaltzain horrek. Gehiago da, nire ustez, euskalkian idazteko moduaz diodanaren ildotik. Ez dakit sevillano idatzi estandarrik ba ote dagoen, baina "amozenehte" edo "capancalá" ez dela idazten badakit: hala ahoskatu arren (ahozko dialektoa), hori bera idatzi (dialekto idatzia) "vamos en este" eta "cal para encalar" idazten dela uste dut, baita sevillanoz ere, halakorik badago. Hark kritikatzen du nik kritikatzen dudana:"gaba" ez dela idazten "gaua" baino (berari entzuna).

Bart entzun nuen telebistan "Mungin geure ikurrek" elkartea sortu dela. Txaloak ekinbideari, baina horrela ahoskatzen dena "Mungian geure ikurrak" idazten da euskalkian, eta azpieuskalkian; kasualitatez, batuan ere berdin idazten da. Telebistako Alkain eta (Wazemankekoak), berdin, gipuzkeraz abesten dute eta, azpitituluetan, esaten dutena ahoskatutako moduan jartzen dute (oso txarto, nire iritziak ezertarako balio badu), eta hala egingo ez balute batuan idatziko lukete (ziur nago). Esate baterako, "zesatek" (musika taldearen izena ez bada, horregatik idatzi baitut letra xehez) "zer esaten dek"  idazten da (gainera, azpitituluak euskalki estandarrean idatzita, didaktikoa izango litzateke bai alfabetatugabearentzat bai ahozkoa ulertzen ez duenarentzat ere, eta batasunerako ere bai).

Sevillanoaren adibideak ez du balio literatura-euskalkiei edo euskalki estandarrei kontra egiteko, ni kritikatzen ari naizen 'ahoskatutako moduan  idazteari' aurka egiteko baino. Besteak beste, horregatik baztertu dugu gehiegikeriaz euskalki idatzia, ez dakigulako idazten: edo batuaz edo esperpentoz bakarrik. Baina euskalki idatzia zabaldu behar dugu, neurrian, Irakaskuntzan, Komunikabideetan eta Administrazioan (Euskaltzaindiak esandako ildotik: 137 Adierazpena euskalkien erabileraz <http://www.euskaltzaindia.net/dok/arauak/Araua_0137.pdf> ).

Jon

(Polemikazaletasunaz blai, polemikazalekeriatik ihesi)

________________________________

Nork: Alfontso Mujika Etxeberria [mailto:a.mujika a bildua elhuyar.com]
Bidaltze-data: jueves, 07 de febrero de 2013 16:58
Nori: ItzuL
Gaia: Re: [itzul] dialektologia eta itzulpengintza

Bada euskaltzain oso bat, oso ezaguna (barka, baina ez dut hemen izena emango), holako galderen aurrean hau erantzun ohi duena:

- Tu, el cartel anunciador de las fiestas de Triana, en Sevilla, ¿cómo lo escribirías? ¿En castellano batua o en sevillano?

Eta gero, bere buruari erantzun ohi dio:
- En Triana ni se les pasa por la cabeza la pregunta, y no por eso dejan de ser de Triana, ni dejan de hablar en sevillano. Gu, berriz, horrelakoekin ari gara hemen.

Ni ez naiz hain "erradikala", eta Euskal Herria ez da Triana. Ados, baina haren galdera gogoan erabili behar genuke, badaezpada (small is beatiful, baina txikitasuna ez da txikikeria; ezta txokotasuna txokokeria ere). Gainerakoan, ados Jonekin, euskalki estandar idatzien beharraz.

Alfontso
(Uf, ni ez naiz polemikazalea. Ez dakit ez ote zaidan damutuko mezua idatzia)