[itzul] ala/edo

jon-agirre a bildua ej-gv.es jon-agirre a bildua ej-gv.es
As, Ira 23, 11:49:07, CEST 2014

Bigarren lerrokadan esaten duzuna da, hain zuzen zabaltzen ari dena. Leku batzuetan hala da, baina tamalez zabaltzen ari da erabilera hori, eta bereizteko ahalmena galtzen ari gara: EDO edozertarako eta beti ondo. Horixe da gelditu nahi nukeena. Gaur bertan ikusi ditudan kasu bi:

“Zuhaitza edo arbola?” (http://www.argia.com/argia-astekaria/2421/fruitu-arbolak <http://www.argia.com/argia-astekaria/2421/fruitu-arbolak> ). Lehen irakurraldian, “bai, bata edo bestea”, esango nuke, “alegia, harria ez eta animalia ere ez, zuhaitza edo arbola baizik”, bietako bat edozein, bata nahiz bestea.  “Zuhaitza ala arbola?” irakurri banu, hitz bien arteko diferentziaz ari dela ulertuko nuke hasi-hasieratik (eta horretaz ari da artikulua). Entonazioa ere ezberdina da: |Zuhaitza’ ala arbola,?| eta |Zuhaitza edo arbola’?|. Lehen galderari Zuhaitza/Arbola erantzunak dagozkio, bigarrenari Bai/Ez erantzunak.

“KRISIA: errealitatea edo aitzakia?” (ELAk zabaldutako informazio orrietan). Lehen irakurraldian… aurreko prozesuaren antzeko zerbait egingo nuke, aurrekoa baino ulergaitzagoa, baina ala/edo bereizketaren eskeman errealitatea eta aitzakia berdinduta jartzen dituela ulertuko nuke. Badakit, ostera, ‘errealitatea ez, aitzakia baizik’ esan nahi duela galdera erretoriko horrek. Bereizketaren eskeman “KRISIA: Errealitatea ala aitzakia?” izan beharko luke.

Ez diot txarto dagoenik, bereizteko aukerari eustea interesgarria eta baliotsua dela baizik. Ahoz entonazioari esker bereiz ditzakegu, baina idatzita ez.

Jon