[itzul] Uso y disfrute

z-nikolas a bildua ej-gv.es z-nikolas a bildua ej-gv.es
Al, Urr 18, 12:53:44, CEST 2004

	Bazterrak nahastera nator, sentitzen dut. Lehenengo eta behin
aztertu beharreko kontua litzateke zure testuan bi aditz horiek zentzu
erretorikoa duten edo legezko ondorioak dituzten.

	Testu tekniko batekin ari bazara ohar bat: gaztelaniazko "disfrute"
hori "uso" baino zabalagoa da nire ustez.

	RAEk horrela definitzen du "disfrutar" aditza eta lege kontuetarako
nik uste dut lehenengo adierari erreparatu beharko geniokeela

1. tr. Percibir o gozar los productos y utilidades de algo. Disfrutar la
buena comida.
 2. intr. Tener alguna condición buena, física o moral, o gozar de
comodidad, regalo o conveniencia. Disfrutar de excelente salud, destreza,
estimación, fama, etc. U. t. c. tr.
 3. intr. Tener el favor o amistad de alguien; aprovecharse de él. U. t. c.
tr.
 4. intr. gozar (ǁ sentir placer).

	Nik esango nuke "disfrutar" horrek eskubidedunari gauza bat
erabiltzearen ondorioz lor daitezkeen etekinak bereganatzeko eskubidea
ematen diola. Adibide batekin ea gai nahi naizen ezberdintasuna azaltzen:
Alokatzeko eskubidearen bidez maizterrak etxea erabil dezake, baina
erabiltzeko eskubide horrek askotan ez dio baimentzen etxe hori beste bati
alokatzeko eta alokairua maizterrak berak kobratzeko. Horretarako etxeko
jabearen baimen berezia behar da. "Disfrute" horrek, ordea, eskubidea emango
lioke eskubidea duenari erabiltzearen ondorioz eskura ditzakeen etekinak
jasotzeko, esaterako, maizterrak beste inori alokatuz lor dezakeen dirua
bereganatzeko.

Deustuko Unibertsitateak -IVAPekin betera- argitaratu berri duen Zuzenbide
Zibileko Kode euskaratuan "lupertu" hitza erabiltzen du "disfrute" esateko.
Ziurrenik ondoko aditzak ezberdindu nahi izan dituelako: "disfrutar",
"gozar" eta "usar".

Deustuko proposamenari jarraituko bagenio, "erabiltzea eta lupertzea" izango
litzateke.

Lupertze aditza nondik datorren begiratzen ibili naiz eta ez dut aurkitu,
izan ere, Elhuyarrek ez du jasotzen eta Ibon Sarasolak ere ez. Sentitzen dut
zehaztasun gehiago ezin ematea. Ondo izan.Zelai.