[itzul] Aketxe

jon-agirre a bildua ej-gv.es jon-agirre a bildua ej-gv.es
Ast, Api 7, 12:22:43, CEST 2005

Eskerrik asko, Alberto eta Joseba. Joseba, datu-basea berritutakoan esaguzu,
mesedez.

Akatx uhartearen kontuan, Albertok pribatuan emandako hariari jarraituz,
Bermeoko Udalerako toponimia-lana egin duenetariko batekin, Bitor
Uriarterekin, hitz egin ondoren, honela dago kontua.

XVII. mendean agertu zen lehen aipamena Akeatxe formarekin. Harrezkero,
Akatx, Aketx, Akatxe eta Aketxe formak erabili izan dira. Bermeon Akatx(e)
edo Akatz esaten dute (Ákatx). Bitor Uriartek eta bere taldeak hil honetan
emango ei dute amaitutzat bertako toponimia-lana, eta Akatxe forma
proposatzekotan dira. Baina (Akademiarekin topo, Santso laguna),
Euskaltzaindiak ez ei die onartu nahi azken -e amaiera: edo kendu edo -a
amaitu (Gaztelugatxe ere aldatu nahi omen dute), beraz Akatx edo Akatxa
jartzera behartuta egongo ote diren susmoa... Toponimia-talde honen kexa da
Iparraldean -e amaierak onartzen dituztela (Urepele, Donazaharre eta abar),
baita jatorriz artikulu direnean ere, eta zergatik ez Bizkaian.

Toponimia-lan hori hil honetan amaitu eta Bermeoko Udalari eman ondoren,
Euskaltzaindiaren onespenarekin argitaratu nahi dute, eta negoziazioak
egongo ei dira. Horra hor kontua. Dena den, badirudi oraingoz behintzat
Akatx litzatekeela formarik egokiena, datozen hileetan besterik entzun
bitartean behintzat.

Jon Agirre
Bizkaia