Re: [itzul] "Los se ñ ores de la guerra" eta warlords

txema txeyarza a bildua telefonica.net
Ast, Abe 2, 18:19:31, CET 2004

Kaixo:
nire aurreko mezuari jarraiki eta oraingoan hikuntza-irizpideak soilik kontuan hartuta, hitz-elkartearen eremua oso zabala da, eta hainbat interpretaziotarako bidea zabalik uzten du sarritan. Nik ez dut garbi ikusten, eremu semantikoari dagokionez, zuk aipatzen duzun ñabardura hori, Josemari; izan ere, nire ustez gerra-jauntxoa gerran aritzen da, gerran dago eta gerrari dagokio, jauntxo gerlaria ere bada (eta ziurrenik beste ezer baino gehiago, horri esker baita jauntxoa), eta hortaz, eremu semantiko osoa bil dezakeela iruditzen zait; aldeko gehiago ikusten dizkiot gerra-jauntxori gerrako jauntxoari baino, nire interpretazio xumean, adjektibo-balioa eta guzti.
Bestalde, erabat ados nago zure mezuaren bigarren zatiarekin; euskarak berezkoa du hitz-elkartea (berea, ez anglosaxoia), eta egitura hori berez sor dezake, zilegi jotzen bada, besteren erreferentziarik eta iturri-kontrasterik gabe, bere bideari jarraituta, egitura berri bat emateko.
Eta azkenik, terminoaren beraren egokitasunari dagokionez, Karlosek Amando de Miguel ospetsuaren zita bat helerazi digu lehen. Bertan ematen dituen adibideak traketsak izateaz gain (ez dakit nola uztartu daitezkeen Ka II. mendeko Lusitaniako agintarien eliteko buruzagi trebatu bat -haren irudi mitologiko historizistak alde batera utzita- eta XIX. mendeko gerrillari xume-xume bat, beren agindupekoak obeditzen zietelako soilik), eztabaidagarria behintzat bada. Gaur egungo "Seigneur de la Guerre" horrek duen eremu semantikoa ez dator guztiz bat buruzagi edo gerra-buruzagienarekin, eta Amandok bertan azaltzen duen argumentu bat (o de cualquier otro país en un estadio primitivo de organización política), ezin da inolaz ere aplikatu zoritxarrez munduak aspaldi gabe ezagutu dituen hainbat gatazkatan (Libanotik hasi eta Jugoslavia ohia barne, nahi bada), non gerra-jauntxoen protagonismoa nabarmen izan den. Niri etzaizkit erabat sinonimoak iruditzen gaur egun, baina, tira, nire iritzia baino ez da; bereizi behar badira, nola bereizi litzateke kontua.
  ----- Original Message -----
  From: Josemari Navascués
  To: ItzuL
  Sent: Thursday, December 02, 2004 1:15 PM
  Subject: Re: [itzul] "Los se ñ ores de la guerra" eta warlords

  Kontuz! Gerra-jauntxoa jartzen badugu, arazoak sor daitezke. Ez dugu ahaztu behar, euskaraz izena+izena batzen direnean, lehenbiziko izena bigarrenaren adjektibo bihurtzen dela. Beraz, gerra-jauntxo jarrita "jauntxo gerraria/gudaria" (ingelesez, "warrior lord"?) ere uler daiteke.
  Iturri gisa hizkuntza bakarra erabiltzeari dagokionez, nik ez dut uste itzultzaileak hizkuntza guztiak aztertzen ibili behar duenik, jatorrizko testuaren eta xede-hizkuntzaren arteko loturak bilatzen baizik. Hitza berria bada, ohiturarik ez badago, hitz horrek erabilera anitza badu... orduan beste hizkuntzetara jo daiteke, baina, bestela, ez dago zertan. Ingelesez, zuk, normalean, erabili ohi duzun iturri bakarrean ("anglobalizazioa"?), hitz jakin baten adierak bereizteak ez du esan nahi arazo zehatz bat (gramatikala kasu honetan, euskarazko gramatikari dagokiona, "-ko" kasu-markari, hain zuzen) konpontzeko biderik emango digunik. Kasu honetan, adibidez, "in the war" hori aipatuta, euskarazko "-ko", lekuzko genitibotzat jotzen duzu bakarrik, eta hori ez da horrela (handiko, txikiko, betiko, gaurko, atzoko, benetako... etab.).

  Bide batez, nire proposamena "gerrako jauntxoa" da (ez gerran aritzen dena, gerran dagoena, gerrari dagokiona baizik).